5.000 anställda på callcenter har fått ett nytt avtal. Det innebär bland annat höjning av lägstalönerna och 3 procents lönepåslag i ett 18 månader långt avtal.

– Vår ambition är att man ska kunna leva på sin lön och kunna flytta hemifrån. Nu kanske inte en 20-årig callcenteranställd klarar det, men jag är relativt nöjd med avtalet. Vi fick igenom nästan alla våra yrkanden, säger Ove Renkse, ombudsman hos Unionen.

Det är en ung bransch. Genomsnittsålder ligger på 27 år och medellinkomsten är 17.500 kronor i månaden och då är både ob-tillägg och provision medräknad.

Det är ett genomgångsyrke. Samtidigt är dock en stor del av de anställda inom avtalsområdet fackligt organiserade. Det största företaget är Transcom.

Avtalet blev klart idag, måndag, och det innebär att lönen höjs med 3 procent och alla är garanterad en ökning på minst 300 kronor i månaden. Lägstalönerna höjs med 500 kronor, vilket betyder att de som fyllt 20 år har en lägstalön på 14.500 kronor och de som fyllt 24 år ska betalas med minst 16.800 kronor. Dessutom höjs det särskilda lönetillägget, som är ett slags ob-tillägg med 3 procent.

Om ett år ska en löneöversyn ske, men då finns inga avtalade lönehöjningar.

Även LO-förbundet Seko organiserar en del av de anställda på callcenter.