/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/ht2007/tallink_5107.jpg

Upp till 60 arbetsdagar i sträck. Deltider som är svåra att leva på och ett indirekt beting. De är städare och vittnar om en usel arbetsmiljö – arbetsgivaren är ett av Sveriges­ största service­företag.

En inhoppare har jobbat närmare 60 dagar i sträck, utan en enda dags vila. En annan 35 dagar. Framträda i LO-Tidningen vågar de inte, men dokument styrker deras uppgifter.

– Det var något nytt för mig. Det måste vara ett missförstånd. Vi är väldigt noga med arbetstidslagen på Sodexho. Då får vi ju riva upp himmel och jord. Men nej, du vet, det finns alltid folk som vill skada företaget, säger personalchefen Stig Carlström.

Sex dagar max, garanterar han, längre än så har ingen anställd jobbat i sträck. Möjligen, möjligen sju. Men dokumenten motbevisar honom. Små svarta punkter i långa rader rapporterar närvarodagarna. Flera källor som LO-Tidningen pratat med bekräftar också uppgifterna.

Många villiga
Sodexhos 80 städare i Värtahamnen städar på Tallink Silja Lines färjor, framför allt under dagen men också morgon och kväll. Eftersom bara en handfull arbetar heltid blir lönen låg, och många står i kö till extrajobb som flitigt erbjuds. Ett 50-tal personer har fått visstidsanställningar den senaste tiden, och många av dem jobbar extremt många dagar i rad.

Efter en anmälan enligt Arbets­miljölagen (skyddsombudens 6 kap 6 a §) gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion i augusti i år. En tidigare inspektion för fyra år sedan, och arbetsrotationen som därefter infördes, hade enligt skyddsombudet Denis Pozo inte förändrat mycket. Årets inspektion ledde till krav på en riskbedömning av den fysiska arbetsmiljön, en kartläggning av den psykosociala arbetsmiljön och en åtgärdsplan.

– Vi höll med skyddsombudet om att något måste göras, säger arbetsmiljöinspektör Pia Selenius.

Slitiga förhållanden
Många anställda vittnar för LO-Tidningen om stora problem. Brister i ledarskapet skapar frustration, det tunga arbetet i kombination med stark tidspress leder till osämja och arbetsskador. De anställda har 30 olika modersmål, en del har svårt att förstå svenska och en svag position i samhället.

– En svensk jobbar här. En! Om det vore en bra arbetsmiljö skulle vi säkert ha 50 procent svenskar, resonerar en anställd från Bosnien.

Kritiken riktas främst mot distriktschefen Kerstin Sjölund, som vägrar att svara på frågor. Städarna måste klara 20 hytter och 40 sängar under arbetstidens fem och en halv timme, viket blir ett indirekt beting. Klaras inte uppgiften får de anställda inte nödvändiga extratimmar. Det tycker många är orimligt.

Det låter helt sjukt, säger Fastighets förbundskassör Pia Håkansson, som rent allmänt tycker att kunderna borde ta ett större ansvar för upphandlingarna.

Omöjlig ekvation
Många anställda får inte ihop ekvationen att de själva har deltider samtidigt som ett stort antal visstidsanställda kallas in. Även om arbetsmängden varierar borde det gå att ge fler heltid, anser de.

I kollektivavtalet slås fast: ”Vid utökat arbetskraftsbehov ska i första hand de deltidsanställda erbjudas ett högre antal timmar”. Till LO-Tidningen lovar Stig Carlström att åtgärdsplanen kommer att innebära att fler får heltider. Eller åtminstone ökad sysselsättningsgrad, ändrar han sig till.

Skyddsombudet Denis Pozo tycker att det är bra att företagshälsovården har gjort en ordentlig utredning, men något resultat har han ännu inte sett.

Allt handlar om pengar
Arbetsmiljöinspektör Pia Selenius säger att verket har fått in åtgärdsplanen och att ärendet ännu inte är avslutat. Hon säger också att städföretagen inte borde skicka sin personal till ställen med urusel arbetsmiljö, om den inte åtgärdas.

– Men det är ju ekonomin som styr, säger hon.

Samtidigt lockar Tallink Silja Lines hemsida med: ”CRAZY DAYS! Sänkta priser boka nu! Helsingfors fr 22,50:-”

FAKTA: Arbetsmiljö till sjöss
Städningen av fartygen sker i hamn, av landanställd personal, vars arbetsförhållanden lyder direkt under Arbetsmiljölagen där Arbetsmiljöverket har tillsyn. Arbetsplatserna och den fysiska arbetsmiljön står i stället under Sjöfartsverkets tillsyn, det vill säga på de fartyg som är svenskflaggade, till exempel Silja Symphony. För de finskflaggade, som Silja Serenade, gäller finska lagar.

Läs också: artikeln "Närmast outhärdligt att jobba", 20/12 2007