I landets matvarubutiker arbetar inte bara butiksanställda. Nu är Pågens och Sif överens om ett treårigt avtal som ska ge säljarna möjlighet ett aktivt arbeta i butikerna. Hotet om sänkta löner och försämrade arbetsvillkor är avvärjt.

Den sista maj i år varslade Sif om strejk för samtliga säljare på Pågen AB samt blockad av allt försäljningsarbete. Pågen ville då säga upp alla säljare som inte accepterade försämrade löner och villkor.

Sif förhandlingschef Lars-Bonny Ramstedt pratade då om ”20-talets arbetsgivarfasoner”.

Båda parter nöjda
Nu är båda parter nöjda med avtalet som slöts igår med hjälp av de opartiska ordförandena. 400 säljare berörs.

¬– Vi upplever att vi har fått ett bra avtal för alla parter. Vi kan få ut bröd veckans alla dagar. Vi kan använda resurserna på ett klokt sätt och göra nödvändiga besparingar, säger Charlotte Hagö, kommunikationschef på Pågen, som dock inte vill kommentera avtalets innehåll.

– Nu är vi överens om att stärka säljarnas roll och att våra medlemmar ska känna en trygghet med inkomst, arbetstider och arbetsuppgifter, säger Sifs förhandlingschef Lars-Bonny Ramstedt i en kommentar.

Facklig aktivitet
En viktig principfråga var också möjligheterna att påverka och agera fackligt.

Försäljarna av en viss produkt i matvarubutikerna har en lite speciell arbetssituation. Pågens säljare ska skylta med och ge service kring det bröd som de levererar till butikerna. Samtidigt som såväl fack som arbetsgivare finner ett stort värde i att säljarna arbetar aktivt i butiken kan de inte peka ut smöret eller ge råd om flingorna.

Kund eller konsument
– Du måste skilja på kund och konsument, säger Charlotte Hagö.

Säljarnas kunder är företagen: Ica, Coop och de andra butiker som de kör emellan med dagsfärskt bröd.

– De står ju i butiken och då kanske en konsument frågar om brödet. Men den huvudsakliga arbetsuppgiften är att lägga upp brödet på ett snyggt sätt.