/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2007/flygstrekj3.jpg
Annika Schwartz, Birgit Koppang och Petra Loquist applåderade HTF-förhandlarna när de berättade om läget i dag, måndag. Foto: Therése Ny

Mer än 50 strejkande kabinanställda har samlats utanför Svenskt Näringsliv hus på Storgatan i Stockholm för att ge fackets förhandlare stöd. Tommy Mases berättar om läget i medlingsförsöken. En av de strejkande undrar om medlarna vet att Anders Ehrling, vd på SAS, ljuger.

Tommy Mases ser i alla fall lite positivt på situationen sedan förhandlingarna kom igång igen under natten till i dag, måndag. Däremot finns det inga konkreta resultat att peka på.

– Det piggar upp att kabinanställda samlats här. Nu kan vi jobba dygnet runt, säger fackets förhandlingschef.

Smutskastning
Det stora samtalsämnet bland de strejkande på Storgatan är ett e-brev till de kabinanställda från vd Anders Ehrling. Han skriver bland annat att det är en unik situation när en fackklubb och dess ordförande får ta makten över ett helt företags framtid och tillåts driva en linje som äventyrar jobben för 2.500 personer. Många HTF-medlemmar är upprörda över Anders Ehrlings ord.

– Företagets attityd är hemsk. Jag har aldrig blivit så illa behandlad. SAS smutskastar oss, säger Annika Schwartz.

Hon är kabinchef och har arbetat 28 år på SAS. Mycket av det SAS säger om förhållandena för de kabinanställda är lögn, säger hon.

Tid på marken
Som exempel tar hon att företaget säger att veckoarbetstiden är 27 timmar. Först av allt så räknas bara flygtiden då. Till detta kommer tiden innan planet kan lyfta. Kabinpersonalen ska vara på en genomgång 45 minuter före start. Och efter landning ska passagerarna hjälp av planet och det är säkerhetskontroll av planet.

– Om nu veckoarbetstiden är 27 timmar, varför kan inte SAS gå med på en begränsning till 42 timmar, som vi vill? säger Petra Loquist, som arbetar som steward sedan 17 år.

Äter stående
För dem är det också viktigt att få tid att äta under arbetsdagen.

– Det är bara hästar och flygvärdinnor som äter stående, säger Annika Schwartz.

Hon berättar att ett arbetspass kan börja i Stockholm med flygning till Malmö och därifrån till Mallorca och sedan hem som passagerare. Det blir tolv timmars arbetsdag.

Så kan en arbetsdag se ut för dem som går jour. Petra Loquist har 42 jourdagar per år. Till det kommer 60 blanka dagar, som kan bli arbetsdagar om arbetsgivare hör av sig före klockan 18 dagen innan. Det handlar alltså om 102 dagar på ett år som vare sig är schemalagda eller reglerade.

Förseningar
De berättar också att förseningar inte påverkar nästa dag så länge det försenade planet landar före halv två på natten.

– Jag älskar mitt arbete och som tvåbarnsmor vill jag ha möjlighet att klara av ett heltidsjobb, säger Petra Loquist,

Hon säger att säkerheten dessutom blir lidande om kabinpersonalen är trött och hungrig.

Snarare 21.000
Calle Hedberg är flygvärd och sitter i kabinklubbens styrelse.

Han har svårt att förstå att SAS kan säga att genomsnittslönen för de kabinanställda ligger på 33.000 kronor i månaden. Den ligger snarare på 21.000 kronor och då har ingen kortare anställningstid än nio år.

Till lönen kommer traktamente och ett flygtillägg på 8,5 procent. Någon ob-ersättning finns inte och övertidsersättning är ovanlig.

På charterresor och långflygningar existerar ingen övertidsersättning oavsett hur stora förseningar som inträffar. På reguljärflygningar utgår övertidsersättning om arbetspasset blir längre än 10,5 timmar tillföljd av förseningar.