På fackets initiativ återupptog medlarna, Gunnar Samuelsson och Olle Hammarström, sitt arbete på fredagskvällen. De träffade representanter för SAS under två timmar och fackets företrädare under en och halv timme.

Efter det fortsatte diskussionerna fram till klockan två på natten. Klockan nio på lördagsmorgonen fortsatte parterna att försöka komma överens med hjälp av medlarna. Robert Cloareq på HTFs kommunikationsavdelning säger att fack och arbetsgivare nu lägger fram texter för medlarna.

Positivt tecken
För HTF är utgångspunkten den reducerade kravlista som lades fram som bud på torsdagsförmiddagen och där kravet på ordentliga måltidsuppehåll är det viktigaste. Fackets bedömning är att åtminstone hela lördagen kommer att behövas för detta arbete. Robert Cloareq säger att det är ett positivt tecken att medlingsarbetet fortsätter.

Flygarbetsgivarnas förhandlingschef Jonas Bernunger har en liknande uppfattning, men han tillägger att inga konkreta resultat finns att visa upp.

– Det som blockerar är de rena maktkrav som facket för fram och då handlar det framför allt om måltidsuppehåll, säger Jonas Bernunger.

Han säger att det helt enkelt inte är möjligt att gå med på fackets krav att kabinpersonalen ska sitta ner vid ett matbord under 30 minuter på vissa destinationer. Problemet är att planen bara tillåts vara på marken i 50 minuter på många storflygplatser som dem i London, Amsterdam och Frankfurt.

Måste avbokas
SAS har under konflikten en dagligen deadline. Klockan 12 varje dag måste flygbolaget besluta om flygningarna ska ställas in nästa dag för att passagerarna ska få information i rimlig tid.

Jonas Bernunger säger att det är "lite tight" att kunna skymta en lösning på konflikten och få igång flygtrafiken på söndagen.