Seko och sjöarbetsgivarna har slutit ett rekordtkort avtal för 8.000 anställda inom sjöfarten. Avtalet löper över sju månader. Och facket kallar motpartens förhandlingsmodell ”stalinistisk”.

När avtalet blev klart, efter en lång kvällsförhandling, kunde Sjöfartens Arbetsgivareorganisation inte skriva under: Avtalet måste först granskas och godkännas av Svenskt Näringslivs beredningsutskott. Det fick Seko att reagera starkt.

– Det är en konstig situation. Vi förhandlade alltså med en organisation som inte var närvarande, utan satt i kulisserna och styrde, säger Sekos vice ordförande Tomas Abrahamsson.

– Tänk om LO-förbunden skulle ha lika slutna förhandlingsmandat – om vi behövde gå till LO med varje avtal och kontrollera att lönenivåerna inte är för låga. Då skulle hela förhandlingssystemet kollapsa.

"Stalinistiskt"
Sekoordföranden Janne Rudén kallar Svenskt Näringslivs agerande för ”stalinistiskt”.

– De håller stenhård central kontroll på alla sina förbund. Vi såg det redan i förra avtalsrörelsen, i årets avtalsrörelse har det blivit övertydligt.

– Vi har en rutin för samverkan på arbetsgivarsidan, kommenterar Peter Jeppsson, vd i Transportgruppen. Det förvånar mig att Seko tycker det är konstigt. Vi vet ju att LO-förbunden samordnar sig kraftfullt.

Sjöavtalet löper från den 1 april till den 31 december. Det ger 525 kronor mer i månaden för samtliga anställda, plus en höjning av ombordtillägget med 200 kronor i månaden.  För de allra flesta av Sekos 8 000 medlemmar inom sjöfarten höjs alltså lönen med 725 kronor. Varje individ är garanterad den här höjningen – lönerna ska alltså inte förhandlas lokalt.

Sänkt skatt
Den korta avtalstiden beror på att Seko och Sjöfartens Arbetsgivareorganisation väntar på besked om jobbavdraget – den sänkning av inkomstskatten som vanliga anställda fick vid nyår, men som sjömännen inte omfattas av. Parterna har krävt att också sjömän ska få sänkt skatt. Ett besked från regeringen väntas i höstens budgetförslag.

– Skulle vi inte få jobbavdraget, och retroaktiv kompensation för den extra skatt som sjöfolket har betalat under 2007, så måste vi kräva kraftiga löneökningar när vi inleder nya förhandlingar i december, säger Tomas Abrahamsson.