På fredagsmorgonen gick runt 800 kabinanställda hos SAS ut i strejk. Under torsdagen lade facket fram en ”koncentrerat” bud till arbetsgivaren. Svaret från SAS dög inte enligt facket och därför utlöstes strejken. Just nu sitter parterna var för sig och analyserar läget.

Bakgrunden till konflikten ligger några år tillbaka. SAS var i en djup kris och år 2004 gick HTF med på försämringar av löner, pensioner och arbetsmiljöbestämmelser. För facket är i dag arbetsmiljöfrågorna den stora stridsfrågan. Bestämmelserna i avtalet säger i stort sett inget mer än vad som finns lagar och i föreskrifter.

Problemen att hinna med måltidsuppehåll för den flygande personalen har blivit större genom att de fått mer att göra till följd av skärpta säkerhetsbestämmelser. Dessutom finns en vilja hos SAS att göra markstoppen så korta som möjligt.

Få minuter över
Möjligheten att äta ser olika ut beroende på hur flygningarna ser ut. Enligt HTF är en bra matrast en ordentlig paus mellan olika flygningar på Arlanda. Ofta ligger dock matrasten på destinationsorten. Stoppet rör sig ofta om 50 minuter eller en timme. Under den tiden ska kabinpersonalen se till att passagerarna lämnar planet, göra säkerhetskontroll och ta emot nya passagerare minst 20 minuter före avgångstiden. Det blir inte många minuter att äta på då.

En annan variant är att matrasten inte ligger under det korta stoppet på destinationsorten utan när planet kommit tillbaka – ofta till Arlanda. Dagens regler säger att matrasten då ska infalla senast 6,5 timmar efter första starten. I praktiken dröjer matuppehållet bortåt 8 timmar, eftersom kabinpersonalen måste komma till sin arbetsplats i god tid före start och det tar extra tid från landning tills personalen kan sitta vid ett matbord.

Under flygningarna har personalen mycket att göra med servering och annat. Tillsammans med att utrymmet för pauser är knappt gör det att de anställda kan ha svårt att hinna med toalettbesök.

Kräver tak
HTF presenterar inga konkreta krav utan pekar på problem som behöver lösas. Ett annat problem är arbetspassens längd. De får planeras till 10,5 timmar vid kortare flygningar och 13,5 timmar vid längre turer. Vid förseningar kan arbetstiden bli betydligt längre. Veckoarbetstiden kan bli upp till 50 timmar. HTF vill ha ett tak för hur lång veckoarbetstiden ska kunna vara.

Lediga dagar kan i praktiken försvinna. Det är fullt möjligt att landa klockan elva på kvällen före en ledig dag. Den anställde är då hemma framåt klockan två på natten. Den lediga dagen kan sedan ta slut redan klockan ett nästa natt. HTF vill ha begränsningsregler som bland annat innebär att flygningen före ledig dag inte slutar senare än klockan nio på kvällen.

Häromdagen förklarade HTF att facket kan tänka sig att lägga ytterligare varsel. Det var sedan facket upptäckt att SAS skickat mail till de anställda med en uppmaning att kritisera HTF för strejkförberedelserna. Dessutom har HTF fått uppgifter som tyder på att SAS kartlägger de anställda för att ta reda på vilka som är fackligt anslutna och vilka som är oorganiserade. Facket har just nu inga planer på att åtgärder i den frågan, men HTF håller koll på det man själv kallar uppmaning till strejkbryteri och splittringsförsök.

Läs också: nyhetsartikeln "Strejk enda vägen för HTF"