Den som klagar eller kritiserar Box Delivery får färre och sämre körningar. En direkt följd av det är lägre inkomst.

Det är också skälet till att Adam och Isak vill vara anonyma när de berättar om förhållandena för chaufförerna som kör åt Box Delivery i Stockholm. De vill också skydda sin åkare. Om det kom fram att de pratade med medier skulle han få sämre körningar, tror de. Box Delivery lägger ut alla bud-körningar, och kontrakterade entreprenörer eller anställda hos entreprenörerna gör jobbet.

Adam och Isak är anställda hos en åkare med några få chaufförer. Adam har arbetat i flera år som budbilsförare medan Isak har haft jobbet mindre än ett år. Adam berättar att han tidigare arbetade åt en entreprenör som hade mer än tio bilar och ville följa alla lagar och regler. Han fick dock problem vid fördelningen av budkörningarna. I dag får han det bara att gå runt för ett fåtal bilar.

Adam och Isak har procentlön – strax under 30 procent på inkört belopp. Det betyder också att de inte tjänar någonting om de inte får några körningar.

– För att få någorlunda hygglig inkomst måste man ha fasta körningar, säger Isak.

Procent per körning
Det är körningar som går vid bestämda tider åt fast kunder. Det kan vara möbler åt Ikea, blodprover åt landstinget eller utkörning av frukt till arbetsplatser. En Ikea-körning vart som helst i Stockholmsområdet ger 380 kronor till åkeriet och av det får alltså föraren sin procentdel.

Det finns också lösbud. Då får förarna vänta tills det dyker upp en körning. Det kan i värsta fall ta många timmar. När de väntar på körning är det tvungna att stanna i det område där de lämnade sitt senaste bud. Värst är det att fastna på Södermalm, medan allt utanför innerstaden är någorlunda bra områden.

På Söder finns också den sämsta uppdragsgivaren. Det är en blomsterhandel, som ger 57 kronor per bud. En blomma från Söder till Sigtuna ger alltså en förtjänst till den anställda föraren på 15 till 16 kronor före skatt.

– Förarna förbannar jobbet, men nästa dag sitter de i bilen igen för de har inget alternativ, säger Adam.

Riskerar sparkas
Männen berättar att det bara är unga som kör Box Deliverys bilar. Ingen vågar protestera och blir det för besvärligt så slutar folk.

– Det finns inga fackliga ombud bland förarna. Det är synd. De skulle kunna säga ifrån, tror Adam.

Vad han vet förekommer heller inga försök att fackligt organisera förarna. Båda två är med i Transport, men det går de inte ut öppet med. Isak tror till och med att hans åkare skulle tvingas säga upp honom om det blev känt att han är med i facket.

Förtjänsten är mycket ojämn.Det går att tjäna bra på kort tid, men då gäller det att få många bra körningar. För den som arbetar åtta timmar om dagen och inte har fasta körningar eller andra bra bud är det inte ovanligt att månadslönen slutar på mellan 6.000 och 8.000 kronor.

Krävs extra timmar
Men det finns ofta extrapass och Adam och Isak säger att systemet bygger på att förarna jobbar mycket extra.

– Jag säger alltid ja till extra kvällspass för jag har mina räkningar att betala, säger Isak, som ofta arbetar från sex på morgonen till mellan åtta och tio på kvällen.

En månad arbetade Isak varenda dag och mycket mer än åtta timmar om dagen. Då tjänade han 30.000 kronor, men det var det inte värt. Han orkar inte arbeta så hårt igen.

Både Adam och Isak är ensamstående. De tror inte det skulle fungera att ha familj och köra bud åt Box Delivery.

– En del av åkarna har familj, men jag fattar inte hur de får det att gå ihop, säger Adam.

”Entreprenörerna får inte behandla folk illa”
– Vi vill inte ha entreprenörer knutna till våra bolag som behandlar de anställda illa, säger Box Deliverys ägare, norska Posten.

Ägarna anser att dotterbolagen ska följa lagar och avtal i de land där de bedriver verksamhet.

– Men som chaufförernas situation beskrivs i medier i Sverige har vi inte upplevt det, säger Katrine Bjerke Mathisen,
informationschef på norska Postens logistikavdelning.

Ägaren kräver inte kollektivavtal. Entreprenörerna själva väljer om de ska tillämpa det. Katrine Bjerke Mathisen säger att Box Delivery har ett bra sätt att knyta till sig åkerier. Nu ska Box Delivery undersöka om åkerierna knutna till företaget följer lagar och förordningar. Kontrollerna syftar bland annat till att ta reda på om chaufförer behandlas illa.
 
– Box Delivery kommer att omedelbart säga upp avtalen med åkerier som inte följer lagar och förordningar, säger Katrine Bjerke Mathisen.

Läs också: artikeln "Box Delivery tiger om vilka som kör", 19/4 2006