Nytt bakslag för Tesla – laddstolpar får inte el
Tesla har fått ett nytt bakslag i sina försök att på juridisk väg få myndigheter eller domstolar att sätta fackens stridsåtgärder ur spel. Därmed kopplas deras laddstolpar i Ljungby fortfarande inte upp mot elnätet.

En så kallad supercharger, för Teslas elbilar.
I Ljungby i Småland har Tesla laddstolpar, men de är strömlösa. Detta trots att företaget redan i augusti 2023 skrev ett avtal med nätföretaget Ljungby Energinät om kommande anslutning till elnätet.
Senare samma höst startade IF Metalls strejk mot företaget, med krav på kollektivavtal. Och när det i mars 2024 blivit dags att koppla upp stolparna i Ljungby mot elnätet hade Seko hunnit starta en sympatiåtgärd, en blockad mot bland annat nyanslutningar av laddstationer, som hejdade jobbet. Snart ett år senare är stolparna därmed ännu strömlösa.
Avslagit begäran
Tesla begärde i somras att Energimarkandsinspektionen skulle slå fast att nätföretaget är skyldiga att ansluta stolparna trots den pågående konflikten. Men nu har myndigheten avslagit företagets begäran.
Blockaden mot att ansluta laddstolpar är svår för Tesla att komma runt eftersom nätföretagen runt om i landet har monopol, man kan alltså inte anlita någon annan som kopplar in elen.
Tesla pekade i sin begäran till Energimarknadsinspektionen på att företagen, i och med monopolet, har en grundläggande skyldighet att ansluta elektriska anläggningar till nätet. Rätt att neka kan finnas vid kapacitetsbrist eller om det finns andra ”särskilda skäl”. Tesla menar att Sekos sympatiåtgärder inte kan anses vara särskilda skäl och att Ljungby Energinät därmed måste koppla in stolparna.
Inte nekat anslutning
Men Energimarknadsinspektionen slår nu fast att företaget faktiskt inte har nekat företaget anslutning, eftersom elen kommer att kopplas in så snart arbetsmarknadskonflikten har upphört. Därför avslås Teslas begäran om prövning av anslutningsskyldigheten.
Arbetet har sökt Tesla för kommentar och besked om eventuellt överklagande.
Elbilsjätten har även tidigare gått juridisk väg för att häva stridsåtgärdernas effekter. Man driver domstolsprocesser om att få ut registreringsskyltar från Transportstyrelsen och post från Postnord, trots stridsåtgärder som stoppar detta. Hittills har man inte nått framgång i någon av dessa tvister, som drivits i olika instanser, men har i stället hittat andra sätt att åtminstone få ut registreringsskyltar.