Det byggs så det knakar, för 100-tals miljoner, i Stockholms kollektivtrafik. Byggen som kantas av dålig arbetsmiljö och fördyringar. Slussenbygget har pågått i över åtta år och kommer att pågå i ytterligare tre. Tunnelbanan förlängs till Nacka i öst och Barkarby i nordväst. Projekten är gigantiska.

Det satsas närmare 100 miljarder kronor från kommuner, regioner och stat för att bygga ut infrastrukturen just nu. Det är ofta stora och komplexa arbetsplatser med flera olika entreprenörer som befinner sig och ska samsas på samma yta.

Kollektivavtalsbrott

Välfungerande logistik och säkerhet är grundläggande för det inte ska ske olyckor. Ju längre tiden går, desto tydligare blir det att systemet med upphandlingar till lägsta pris och företag som använder sig av mängder av underleverantörer har stora brister. 

En granskning som P4 Stockholm gjorde av de cirka 200 olika företag som är inblandande i Slussenbygget visade att ett tiotal företag stack ut. De upptäckte bland annat bokföringsbrott, penningtvätt och svarta löner. Ett företag hade försett kriminella med dynamit.

Nyligen stämde Byggnads irländska ICDS på närmare fyra miljoner kronor för brott mot kollektivavtalet. ICDS har varit underentreprenör i bygget av nya Slussen och brutit mot regler för övertid och undanhållit övertidsersättning. 

Brister i arbetsmiljön leder till förseningar

Ett annat exempel är utbyggnaden av tunnelbanans blå linje mot Barkarby. Stora brister i arbetsmiljön som exempelvis fallrisker och allvarliga brister i brandskyddsarbetet gjorde att Region Stockholm till slut hävde kontraktet med byggföretaget, tjeckiska Subterra.

Det var rätt beslut, även om det resulterade i förseningar och fördyringar. 

Dessa är inte enstaka exempel, det händer gång på gång. Det är satt i system. Vi kommer inte få kontroll så länge vi upphandlar till lägsta pris och så länge flera underentreprenörsled tillåts.

När vi bygger ut och förbättrar infrastrukturen i Stockholmsregionen vill vi att det görs med vetskapen om att de som bygger är seriösa företag och bra arbetsgivare, och att de som arbetar på byggarbetsplatserna har en säker arbetsmiljö. 

V håller med Byggnads

Byggnads driver under hösten en kampanj för att förbättra villkoren i Region Stockholms byggprojekt, de vill se färre underentreprenörer och mer egen personal, bättre kontroll samt krav på att det är yrkesutbildad personal som utför jobben.

Vänsterpartiet håller med. I vår budget för Region Stockholm vill vi skärpa kraven på goda arbetsvillkor i offentliga upphandlingar och skärpa kontrollen att kraven efterlevs, både i den verksamhet som regionen själv upphandlar och den man är med och finansierar.

För att stärka arbetsmiljön, förbygga lönedumpning och trygga personalens arbetsvillkor vill vi att man ställer krav på kollektivavtal och begränsar antalet underentreprenörer.

Vi har i förhandlingar med den styrande Mittenkoalitionen drivit på för att stärka krav kring arbetsmiljö och arbetsvillkor och uppföljning av dessa i regionens upphandlingar.

Vi anser att regionen som beställare ska ha större insyn i de upphandlade bolagen för ökad transparens och kontroll. Åtgärder som dessa behövs för att säkerställa en god kvalitet på byggnationen och en rimlig arbetsmiljö för arbetarna på byggena.