Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Stort krångel för Kristina att få a-kassa – fick vänta 19 veckor

Åtta gånger fick Kristina Andersson skicka in nya intyg och göra kompletteringar när inte ansökan till Kommunals a-kassa var tillräcklig. När hon till slut fick besked att pengarna var på väg hade det gått 19 veckor. A-kassans målsättning är att det ska ta max fem. 
– Det har varit psykiskt knäckande, säger hon.

Över 3 300 ärenden har hittills i år tagit tio veckor eller mer innan beslut kommit från Kommunals a-kassa. För drygt en tredjedel av dem (1 100) har det tagit mellan 13 och 26 veckor. Det visar en genomgång av väntetiderna som Kommunalarbetaren har gjort.

Kristina Andersson är en av de som har fått vänta längst på a-kassa. Det hann gå 19 veckor – 135 dagar – innan beskedet kom.

Under tiden hon väntade fick hon gång på gång höra att någon detalj saknades, nya uppgifter behövdes eller att de nya intygen från arbetsgivaren inte gavs i rätt format. Och varje gång var det en ny handläggare. 

– Man känner hela tiden att: vad vill de? Jag har skickat in allt de vill ha och ändrat allt, säger Kristina Andersson och räknar upp åtta tillfällen då hon behövde skicka in ny information.

Livets första a-kassa

I över 20 år har hon jobbat som bussförare, men sedan en trafikolycka för ett par år sedan kan hon inte jobba heltid.

Läs också: Därför kan det dröja lång tid att få besked av Kommunals a-kassa

Det senaste året har Kristina Andersson därför varit sjukskriven och arbetstränat på deltid. Men hennes skador gör att hon inte längre kan jobba som bussförare. I juni blev hon i stället arbetslös och ansökte för första gången i livet om a-kassa. 

Kristina Andersson i rosa kappa och använder en smartphone utomhus, omgiven av växtlighet och höstträd.

Kristina Andersson fick komplettera sin ansökan till a-kassan åtta gånger.

KA har tidigare berättat om de långa väntetider hos Kommunals a-kassa, och om Maria som har väntat på besked sedan midsommar. En bit in i oktober – över 100 dagar senare – hade hon ännu inte fått besked. 

Liksom Maria har Kristina Andersson haft svårt att nå a-kassan för att förstå vad det är hon faktiskt måste göra för att det ska bli rätt. I stället har hon fått hjälp av en god vän som också har hjälpt henne att tyda a-kassans meddelanden. 

– Vi kommunalarbetare har ingen akademisk utbildning, det är inte gjort för att vi ska klara av det. Det känns som om de tänker att ”hon kommer tröttna så slipper vi betala”, säger hon och tillägger:  

– Det är bedrövligt, man blir trött på det va, säger hon.

”Ett misslyckande”

Enligt Alejandro Firpo, kassaföreståndare på Kommunals a-kassa, är det bara en av tio som skickar in en komplett ansökan från början. Om inte medlemmarna förstår – måste a-kassan bli bättre på att förklara – men det är ett komplext regelverk, säger han. 

Alejandro Firpo i svart polotröja mot en vit bakgrund.

Alejandro Firpo, kassaföreståndare på Kommunals a-kassa.

Varje enskilt fall med en person som har behövt vänta längre än fem veckor är ett misslyckande anser han: 

– Våra medlemmar är medlemmar hos oss just för att när det behövs så ska vi vara där med en ekonomisk trygghet. De förväntar sig att vi ska ha en effektiv och rättssäker handläggning. 

Sedan 2023 har IAF, Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, satt press på a-kassan vid två tillfällen på grund av långa väntetider.

Efter det har a-kassan anställt 31 nya handläggare och den senaste veckan var medianväntetiden nere på fyra veckor. 

Kommer de här lägre väntetiderna vi ser nu att stå sig över tid? 

– Jag är otroligt övertygad om att vi kommer att lyckas nå våra mål, säger Alejandro Firpo.

Innehåll från Infogram

Det här innehållet levereras från en extern tjänst. Genom att visa det accepterar du Infograms dataskyddspolicy

Källa: infogram.com