”Vill Socialdemokraterna föra en dialog om Trafikverket eller inte?”
I en slutreplik frågar Thomas Morell (SD) om Gunilla Svantorp och Socialdemokraterna vill eller vill inte vill diskutera Trafikverket.
SLUTREPLIK. I Gunilla Svantorps (S) replik på min debattartikel låtsas hon som att Socialdemokraterna inte vet om hur det går till avseende samverkan mellan regering och samverkande partier. Detta är minst sagt förvånande då Socialdemokraterna om några har en bred erfarenhet av att utgöra minoritetsregering.
Att Sverigedemokraterna just legat på regeringen avseende Trafikverket och nattågen borde vara uppenbart utifrån vårt agerande i dessa frågor.
Tyvärr har vi nu nått vägs ände när det gäller dialogen med regeringen avseende trafikverket. Vi beklagar det.
Frågan är då om det finns andra partier som är intresserade av att skapa en bättre ordning avseende Trafikverket? Här blir Gunilla Svantorp svaret skyldig.
Förbättringar och lägre kostnader
Låt mig sätta frågan om Trafikverket i sitt sammanhang, fram till april 2010 var ordningen sådan att ansvaret för vägnätet var underordnat Vägverket och ansvaret för järnvägsnätet var underordnat Banverket. Därefter har verksamheterna varit sammanslagna under Trafikverket.
De producerande verksamheterna i form av Vägverket Produktion och Banverket Produktion bröts loss och lades i separata statligt ägda bolag fristående från Trafikverket. För vägnätet skapades Svevia och för järnvägsnätet skapades Infranord.
Efter 14 år av sammanslagning bör nu en granskning genomföras av lösningen med ett samlat Trafikverket. Detta utifrån ett verksamhetsperspektiv likväl som ur ett skattebetalarperspektiv, det vill säga har sammanslagningen lett till de förespeglade förbättringarna och lägre kostnaderna eller har sammanslagningen av trafikslagen samt separeringen och uppdelningen av den producerande verksamheten lett till det motsatta?
Riksrevisionen kritiserar
En sak kan konstateras, och det är att antalet anställda på Trafikverket har ökat drastiskt sedan Trafikverkets bildande. Vi har kunnat se mer än en dubblering sedan sammanslagningen – över 11 000 anställda.
Ytterligare ett problem med sammanslagningen som kan konstateras är att det är svårare att få erforderlig kompetens för flera tjänster då Trafikverket inte längre bedriver underhåll och investeringar/reinvesteringar i egen regi.
Tidigare fanns karriärvägar inom respektive verk, och kompetens och erfarenhet stannade på ett naturligt sätt kvar inom respektive verksamhet och verk.
Under de senaste åren har även ett antal rapporter från Riksrevisionen givit kraftig kritik till Trafikverket ur många aspekter.
Vill S förbättra?
En utredning bör därför tillsättas i syfte att belysa huruvida Sverige skall återgå till den tidigare ordningen genom att dela upp. Trafikverket utifrån trafikslag, det vill säga ett statligt verk med ansvar för vägnätet samt ett med ansvar för järnvägsnätet, eller om verksamheten även framöver skall vara sammanslagen i ett Trafikverk.
Sverigedemokraterna anser även att en sådan utredning bör innehålla en granskning av de statligt ägda bolagen Svevia och Infranord samt om intentionerna med att separera den producerande verksamheten har gett avsedd positiv samhällsekonomisk effekt.
Om en sådan granskning kommer fram till att så inte är fallet bör en återgång till den tidigare ordningen övervägas. Frågan till Gunilla Svantorp och Socialdemokraterna blir sålunda vill ni eller vill ni inte diskutera detta?