Målet som nu är avgjort i Arbetsdomstolen handlar om ifall det var rätt eller fel att säga upp en telefonförsäljare. Men det var också första gången uppsägningsreglerna i den omdebatterade las-överenskommelsen om anställningsskydd från 2022 skulle prövas. 

Arbetsgivaren, ett telemarketingbolag, hade varnat en försäljare för underprestation. I anställningsavtalet stod att försäljare behövde ringa minst 250 gånger varje dag om det krävdes för att nå budgeten.

Det gjorde inte försäljaren, och efter varningar från arbetsgivaren sades han till sist upp för bristande prestation och vägran att följa bolagets anvisningar om arbetet.

Stämde bolaget

Något det inte fanns sakliga skäl för, enligt Unionen som stämde bolaget för ogiltig uppsägning. 

Men Unionen förlorade målet. Arbetsgivaren har haft sakliga skäl, alltså fog, för att säga upp försäljaren. Detta efter han har brutit mot sitt anställningsavtal och också varnats av sina chefer. Så kallad ordervägran.

Den nya las-överenskommelsen omfattar både förändringar i lag och i avtal. Eftersom Almega Tjänsteföretagen och Unionen skrivit under det nya huvudavtalet så gäller i det här fallet avtalet.

Tuffare krav

Det nya avtalet innebär att det är lättare än tidigare att säga upp någon för order- eller arbetsvägran. Nu krävs inte längre att det har funnits en allmän ovilja att följa chefernas anvisningar. Domstolen ska som regel inte heller ta hänsyn till om någon varit anställd länge och tidigare skött sig bra.

I stället krävs att personen varnats om att anställningen är i fara och fått tid på sig att rätta sig. 

Arbetsdomstolen landar i att försäljaren har brutit mot sitt anställningsavtal genom att ringa för få, trots bolagets uppmaningar.