Under måndagen meddelade Northvolt att man stänger en del av fabriken i Skellefteå på grund av ekonomiska problem.

Omkring 300 personer berörs, men det är i dagsläget oklart om det kommer att leda till uppsägningar, rapporterar Dagens Industri.

Trots det säger kommunalrådet Lorents Burman (S) att han inte är orolig. Han pekar på faktorer som pandemin, inflationen och kriget i Ukraina som orsaker till att elektrifieringen tappat lite i tempo.

– Men man kan inte vara orolig för att elektrifieringen inte ska slå igenom i Europa. Och då behövs fler anläggningar liknande Northvolts. Bilindustrin vill ställa om, men man har nu skjutit lite på tidsplanen.

100 årig historia

Det är exakt 100 år sedan som den industriella utvecklingen startade i Skellefteå, berättar Lorents Burman. Malm och guld ledde till gruvbrytning och smältverk och att underföretag växte upp. 

Kommunen fick en enorm tillväxt på 40-50-talet fram till 90-talet när stagnationen blev ett faktum. Under en 20-årsperiod förlorade kommunen 5 000 invånare. Det ville kommunen ändra på 10-talet och vidtog åtgärder för att vända utvecklingen. Som kronan på verket bestämdes 2017 att Northvolt skulle bygga sin jättefabrik i utkanten av staden, vid Bergsbyns industriområde. 

– Det är ju en helt annan kommun mot vad vi såg för 15 år sedan, säger Lorents Burman. 

Skellefteå har både landets lägsta arbetslöshet och största inflyttning numera. Arbetsmarknaden växer i en rasande takt. Skellefteå är en stad i förändring. Kranar snurrar runt och engelskan har blivit ett alltmer vanligt förekommande komplement till skelleftemål. 

För att komma i kapp med förskolor, skolor och infrastruktur, kultur och fritid har kommunen aldrig haft så mycket att göra som nu, berättar Lorents Burman. Skellefteå kommunkoncern har investerat 42 miljarder under en tioårsperiod, det är mer än vad en kommun egentligen skulle klara av, konstaterar Lorents Burman. 

Hoppet ligger i framtida kommunala skatteintäkter: Fler invånare betyder mer klirr i kommunkassan. 

Fyra män i kostymer står nära varandra och skakar hand. De poserar för kameran, ser ut att vara enade och professionella. En skärm är synlig i bakgrunden.
Anders Teljebäck från Västerås, Peter Carlsson, Northvolts vd, Mikael Damberg, dåvarande närings- och innovationsminister, och Lorents Burman kommunalråd i Skellefteå, under pressträffen om Northvolts batterifabrik 2017.

Framtidstro i kommunhuset

Och trots turbulenta tider för batterijätten råder framtidstro i Skellefteås kommunhus.

Skellefteås kommunalråd Lorents Burman (S) är alltså inte orolig över Northvolts ekonomi. I stället tycker han att det är bra att företaget koncentrerar produktionen till Skellefteå.

– De som berörs under en period när det gäller sysselsättningen påverkar inte Skellefteås färdväg framåt. Vi fortsätter investera, nu och åren framåt. Så det är stabilt som det ser ut idag.

Det har den senaste tiden rapporterats om ett antal olyckor och dödsfall med kopplingar till Northvolts fabrik.

Lorents Burman konstaterar att varje olycksfall på den svenska arbetsmarknaden ­– på Northvolt eller någon annanstans – är en olycka för mycket. Samarbetet mellan företaget och fackförbunden måste fungera, det är viktigt tycker han.

Fler olyckor i gruvindustrin

Men han påpekar att olycksfallen är fler inom gruvindustrin. Och han hörde Leif GW Persson häromdagen säga i TV4 att han inte ser de oförklarliga dödsfallen som anmärkningsvärt – utan att det är normalt att tre personer dör på sin fritid på en sådan stor arbetsplats, tyvärr.  

Däremot känner Lorents Burman sig ensam. Han saknar statens närvaro – och frånvaron oroar honom. Trots att flera ministrar och statsministern har besökt staden sedan regeringsskiftet 2022 har ingen hört av sig till honom. Med den S-ledda regeringen hade han regelbunden kontakt. Nu hörs han bara då och då med infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) om bygget av Norrbottniabanan som stannat av. Men han får inga besked. 

– Vi känner oss ensamma. Väldigt ensamma, säger han.

Lorents Burman är orolig för att ”fönstret” – där fler gröna industrier kan etableras i Sverige – håller på att stängas när en kommun blir lämnad ensam att hantera en etablering som egentligen är en nationell angelägenhet. 

– Det är en exceptionell utveckling. Det saknar motstycke i modern tid. Det är inte rimligt att en kommun själv ska behöva ta alla stora investeringar och ansvaret.