För några dagar sedan drog fantasyförfattaren Brandon Sanderson in motsvarande 149 miljoner kronor via sajten kickstarter.

Sanderson är en av världens populäraste författare just nu, med över 40 miljoner sålda böcker sedan debuten ”Elantris”.

Mest känd är han för sina ”Cosmere”-böcker – över 30 sammanlänkade romaner, noveller och serier.

Och det går väldigt bra för Sanderson, även ekonomiskt. Han tjänar nånstans över 100 miljoner kronor om året på sitt skrivande, ibland mer.

Men även för honom är 149 miljoner kronor en anmärkningsvärd summa, speciellt som pengarna kom från att gräsrotsfinansiera ett rollspel baserat på hans böcker.

Udda väg till framgång

Vägen dit har varit en smula udda.

Är du också författare, sugen på att bli förmögen på ditt skrivande och samtidigt älskas av en hord av fans? Då är det här receptet:

  1. Föds med grafomani, ett tillstånd som gör att du inte kan låta bli att skriva.
  2. Skriv en bästsäljande roman om året i fem-sex år.
  3. Tacka ja när du erbjuds att avsluta en avliden författares långkörarserie. I Sandersons fall var det Robert Jordans ”The Wheel of Time”, en av världens mest populära fantasyserier.
  4. Skriv klart serien utan att göra existerande fans besvikna. På så sätt tar du över hela fanskaran.
  5. Fortsätt publicera böcker i rasande takt. Länka ihop handlingen mellan dina romanserier så att man måste läsa allt för att fatta vad som pågår.
  6. Dra 149 miljoner kronor på Kickstarter.

För er som inte tillhör subkulturen ”fantasydiggare” är det kanske svårt att förstå hur stor den Utah-baserade mormonen Brandon Sanderson är, så låt mig göra en trött jämförelse ni vanlisar förstår: 

Fantasyns Taylor Swift

Han är fantasyns Taylor Swift.

Likt Swift är Sanderson en superproduktiv entreprenör som hackat hela konceptet med ”fans” och målmedvetet byggt en industri kring sig själv.

Han har en speciell relation med sina fans – åtminstone tycker fansen det – med mängder av skämt och referenser bara de mest inbitna förstår.

Ibland gör han, som Swift, galna storslagna saker. Som 2022, när författaren meddelade att han skrivit klart fem nya romaner och bad fansen gräsrotsfinansiera dem via Kickstarter. 

Den kampanjen drog in motsvarande 426 miljoner kronor.

Hysteriskt mycket pengar.

Andra kämpar för att inte bli vräkta

Samtidigt kämpar andra genreförfattare för att inte bli vräkta. Inom genrelitteraturen, som i övriga kulturvärlden, finns det knappt någon mellannivå längre. Antingen är du ultramegakänd, eller så slåss du om smulor.

Brandon Sanderson och Swift är giganter inom sina fält, några man måste förhålla sig till oavsett vad man tycker om deras verk.

Man kan ogilla Sandersons böcker, men det är svårt att aktivt avsky dem.

Kritiker påpekar att hans karaktärer är platta, handlingen ointressant, att fokuset på ett klurigt magisystem är tröttsamt eller att han, för att citera en bekant, ”skriver exakt den typ av fantasy som gör att man helt börjar ifrågasätta varför man som vuxen karl läser fantasy”.

Och ändå läser man honom.

Nästan en parodi

Brandon Sanderson är nästan en parodi av en författare och de som vill dra ner honom från piedestalen brukar rikta in sig just på hans person.

I reportaget ”Brandon Sanderson is Your God” beskriver Wired-journalisten Jason Kehe hur Sanderson lever ett liv där allt handlar om att maximera och optimera författarens kreativa output. 

Äktenskapet (frun är även hans manager), det dagliga extremt detaljerade schemat, tiden med barnen, vänskaper – rubbet.Det är svårt att inte tänka ”Vad är det här för en människa!?” när man ser att hans arbetsdag börjar 12.00 och slutar 04:00, med familjetid insprängd 17-20. Varje dag.

Fansen är nästan lika outhärdligt maniska. För dem handlar allt om att jaga ledtrådar om vad som egentligen pågår i Sanderson fiktiva multiversum, Cosmere. De otaliga titlarna blir för dem till en enda stor pusseldeckare.

Det är inte helt deras fel. Sanderson har industrialiserat den berättarteknik som serietecknaren Johan Wanloo kallat “den droppande kranen”. Där små ledtrådar en efter en sakta droppar ner till fansen. 

Den mystiska figuren Hoid dyker exempelvis upp i bakgrunden av flera till synes orelaterade böcker bland annat i ”Mistborn” (2006) och ”Warbreaker” (2009). Varje framträdande ger pyttesmå bitar av ny information, vilket tvingar läsarna att samla ihop alla droppar för att se karaktärens roll i det större Cosmere-universumet. 

För hardcorefansen är detta en del av charmen. Så skapar man en vinstmaskin. Och det håller läsarna lojala. 

Berörs inte av försök till cancelering

Sanderson har knappt berörts av försöken att cancelera honom. Han är som sagt mormon, och i likhet med många av dessa ger fantasyförfattaren en tiondel av sin inkomst till kyrkan. För Sandersons handlar det om mycket stora pengar. 

Kritiker menar att hans progressiva offentliga persona inte går ihop med att finansiera en reaktionär grupp som Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Hyckleri, twittras det frenetiskt. Hur kan han ha med homosexuella karaktärer i sina böcker, och samtidigt ge miljoner till en kyrka med anti-HBTQ-agenda?

Och är det inte skenheligt att ha kvinnliga huvudpersoner, men stötta en extremt patriarkal organisation?

Det är relevanta frågor, men ingen verkar bry sig.

Brandon fortsätter att (grafo)maniskt skriva, sälja böcker, och dra igång kickstarters så stora att man bara kan konstatera att crowdfundingplattformens ursprungssyfte är borta. 

Kickstarter är inte längre ett ställe där små kreatörer kan förverkliga sina idéer. Det är en maskin där stora, redan etablerade, aktörer blir enorma.