Försäkringskassan fungerar inte som den borde. Linda Kaarinasdotter Kärki har väntat i 45 dagar på besked om sjukpenning, berättar hon i SVT. Utan vare sig lön eller ersättning har hon fått be en närstående om hjälp att betala räkningarna. 

Linda beskriver en känsla av att inte vara fri, fast i tankar om hur allt ska gå. I stället för att fokusera på vila och återhämtning upptar Försäkringskassan hela hennes tankeverksamhet. 

I snitt 50 minuters väntetid

Och hennes situation är tyvärr inte unik. Svarstiden för den som ringer in till myndigheten har ökat till i genomsnitt 50 minuter. Förra sommaren var den 11 minuter. För att försöka komma i kapp med de ärenden som ligger på hög i väntan på handläggning har telefontiden, den där man kan ringa in, kortats.  

Det tar också längre tid att få besked. Och utbetalningarna, ja, de dröjer också.  

När Nils Öberg, Försäkringskassans generaldirektör får frågan om varför telefontiderna väntetiden ökat så dramatiskt är svaret det förväntade. Det rör sig inte om någon kvantfysik eller olyckliga, yttre faktorer. 

1 700 färre anställda

Inte heller verkar generaldirektören tycka arbetssätt eller antal ärenden ökat. Men antalet anställda har minskat, från 14 700 förra året till dagens 13 000.  

Hela organisationen tvingas prioritera men läget är, som generaldirektören själv uttrycker det, ”inte acceptabelt”. 

Krisen, med köer och tusentals människor i limbo, kommer inte som någon överraskning för den som följt Tidölagets budgetarbete. Ett sparkrav på en procent ihop med direkta nedskärningar har lett oss hit. 

Går att växla upp om med mer pengar

Försäkringskassan har också tilldelats fler uppdrag. Dessa är inte finansierade fullt ut, något som så klart också påverkar befintlig verksamhet. Det har varslats och personalen har fått sitt friskvårdsbidrag sänkt

Alla problem i samhället kan inte lösas med mer pengar, men här är går det faktiskt. Det går att anställa fler, det går att organisera arbetet så att det på riktigt kortar köer och ger människor svar och stålar i tid. Det finns, med dagens dystra arbetslöshetssiffror, också folk att anställa. 

Vår svenska modell bygger på att den som gör sin plikt också ska kunna kräva sin rätt. Nu har vi en ordning där tiotusentals människor, som gjort sin plikt och nu kräver sin rätt, inte kan få det stöd de behöver i tid. 

Anna Tenje (M) säger ingenting

Det är alltså inte enbart en fråga om att enskilda personers ekonomi kantrar. Bristerna utgör ett hot mot arbetslinjen, vårt samhällskontrakt och det som gör Sverige till Sverige. 

Socialförsäkringsminister Anna Tenje (M) säger till SVT att hon inte vill föregå budgetarbetet. Att som ytterst ansvarig inte kunna ge någon som helst kommentar eller besked är svagt, för att uttrycka sig milt. 

Med det i åtanke ska nog inte människor i Sverige som gör sin plikt förvänta sig att Anna Tenje ska lösa deras rättigheter. Det är anmärkningsvärt svagt, även för en moderat minister.