Larm från Klarnas kundtjänst i Sverige: ”Ett fängelse”
Flera anställda berättar om dåliga arbetsförhållanden på Foundever i Göteborg som sköter Klarnas kundtjänst. ”Det kändes som ett fängelse” säger 22-åriga Jessica till Expressen.
Arbetet och Arbetsvärlden har tidigare skildrat arbetsförhållandena för unga svenskar som jobbar på Klarnas outsourcade kundtjänst på Cypern.
Foundever, som driver kundtjänsten, är dock ett globalt företag med callcenters över hela världen. Ett sådant finns i Aten där anställda inom telekommunikationsbranschen gick ut i en endagsstrejk i förra veckan.
Ett annat finns i Göteborg. Där jobbar omkring 100 anställda – i huvudsak med Klarna. För Expressen berättar medarbetare och tidigare medarbetare nu om en vardag fylld av stress, övervakning och krav på sjukintyg från första sjukdagen.
”Det kändes som ett fängelse”
En av dem är 22 åriga Jessica som jobbade på Foundever i Göteborg mellan 2022 och 2023.
– Det kändes som ett fängelse, säger hon till tidningen.
En normal arbetsdag förväntades hon hantera 60-70 samtal, berättar hon vidare. Mellan varje telefonsamtal skulle det gå max 30 sekunder. Närvaro vid datorn övervakades av cheferna genom de digitala systemen. Var man borta för mycket riskerade man att få olovlig frånvaro.
– Ett tag innan jag slutade så infördes det att om jag gick och hämtade kaffe i två minuter, och satte mig själv på break, så fick jag två minuters olovlig frånvaro. Alla gick ju i taket över det där, säger Jessica till Expressen.
Hälsan försämrades
En annan tidigare anställd, Alexia Nygren, vittnar om krav på sjukintyg från första dagen varje gång hon sjukanmälde sig själv. Hon säger själv att hennes hälsa försämrades under tiden hon jobbade på Foundever.
– Jag tror det var på grund av stressen som jag upplevde där, säger hon.
Utöver det riktar personal även kritik mot ouppnåeliga bonussystem, tillsägningar vid toalettbesök samt den stora personalomsättningen som de menar hänger ihop med den dåliga arbetsmiljön.
Foundever: Många trivs
Foundevers HR-ansvariga chef Aniki Nordin tycker att kritiken är tråkig, men säger samtidigt att det finns många som jobbat på Foundever i flera år och som trivs med arbetet.
Hon motsätter sig bilden av att chefer skulle övervaka de anställda och ifrågasätta toalettbesök. Bonusen är också fullt nåbar, hävdar hon. Även reglerna kring sjukintyg följs.
– Jag skulle sitta här och ljuga om jag sa att alla var jättenöjda, men på det stora hela är min uppfattning att man går vidare för att man har fått ett nytt jobb eller för att man ska börja plugga, säger Anki Nordin till Expressen.