Så drabbades vi återigen av en debatt om systemets öppettider under en storhelg.

Systemet stänger för tidigt, var budskapet från Svenskt Näringsliv och högern under både jul och nyår.

Så därför måste Systembolagets monopol avskaffas, menar de.

I verkligheten är öppettiderna helt oviktiga för högern och Svenskt Näringsliv. Det enda som betyder något för denna iscensatta kampanj är att monopolet avskaffas. Om så sker kan det privata näringslivet ta över alkoholförsäljningen, på samma sätt som man tidigare grävt sig in i skolmarknaden, vårdmarknaden och omsorgsmarknaden.

Att det är en åtråvärd marknad framgår av Systembolagets årsredovisning.

Miljarder i vinst

År 2022 hade Systembolagen närmare 6000 anställda. Det gör bolaget till ett av Sveriges större företag.

Systembolaget hade under året 127 miljoner butiksbesök. Till det kommer 66 miljoner digitala kundbesök.

Omsättningen uppgick till hela 27,2 miljarder kronor.

Självklart vill Svenskt Näringslivs toppar sätta tänderna i dessa omsatta pengar i stället för att de ska kontrolleras av skattebetalarna.

Då är det en liten uppoffring för Timbroekonomer och moderata riksdagsledamöter att framstå som på oupphörlig jakt efter alkohol. Hela julhelgen gick de ut på X, tidigare Twitter, och bekände sin längtan efter alkohol, ofta just sekunden efter att systemet hade stängt.

Vi börjar bli vana.

Allt upprepas varje storhelg.

Företagsägarnas giriga gnagande

Syftet är att någonstans få annan alkoholförsäljning än Systembolagets godkänd i Sverige. EU:s regler tillåter nämligen inga avvikelser från ett statligt monopol till förmån för någon annan aktör. Om så sker måste alla andra privata företag få konkurrera på samma villkor.

Det är detta giriga gnagande vi hör från Svenskt Näringsliv och högern varje jul.

På samma sätt fungerar den ständigt återkommande debatten om gårdsförsäljning av alkohol.

Gårdsförsäljningsdebatten brukar starta i mitten av maj med en klagosång över att svensk landsbygd dör och att en levande landsbygd kräver gårdsförsäljning.

Naturligtvis är det rappakalja men även här är debattens uppgift endast att fungera som ett bräckjärn för att montera ned monopolet. Om gårdsförsäljning tillåts någonstans, det spelar ingen roll var, så faller hela monopolet och det blir fritt fram för alla alkoholproducenter att öppna egen försäljning var som helst i Sverige.

Lobbyorganisation för gårdsförsäljning

2020 avslöjade IOGT-NTO att The Absolut Company och deras ägare Pernod Ricard hade skapat en lobbyorganisation för att få regeringen att tillåta gårdsförsäljning.

Absolut hade naturligtvis ingen avsikt att sälja vodka i svenska stall.

Men kunde de lobba fram någon svensk bonde, strunt samma vem, som skulle få sälja eget vin på sin gård skulle EU-rätten kräva lika konkurrens för alla EU:s alkoholproducenter. Och vägen skulle då vara öppen för Pernod Ricard att sälja Absolut vodka på Ica och Konsum.

Två statliga utredningar har slagit fast att det inte går att införa gårdsförsäljning utan att monopolet faller.

Trots det tillsattes en tredje statlig utredning 2020 som en del av januariavtalet mellan S, C, L och MP.

Nu skrevs utredningsdirektiven finurligare. Förutsättningen var att både tillåta gårdsförsäljning och att behålla monopolet.

Utredningen kom efter ett års grubblande fram till att det nog skulle gå.

En intern utredning slog dock, återigen, fast att monopolet tvärtom skulle falla om gårdsförsäljning tilläts.

Högerns enda mål: privatisera vinsterna

Att högerns drive för gårdsförsäljning endast syftar till att bryta monopolet framgår ännu tydligare i utredningens analys av effekterna på folkhälsan.

Folkhälsan skulle nämligen knappt påverkas alls av gårdsförsäljning, enligt utredningen. Helt enkelt för att inte mycket kommer att säljas på gårdarna.

Och det är ju inte heller det som är syftet med högerns drive.

Lika lite som öppettiderna betyder något kring storhelger betyder försäljningsvolymerna någonting i gårdsförsäljningen. Det är de övriga 27 miljarderna i Systembolagets omsättning som hägrar för företagsägarna.

Men även om allt handlar om pengar och Svenskt Näringsliv struntar blankt i både öppettider, landsbygd och folkhälsa, så visst finns det en folkhälsoaspekt som upprätthålls genom Systembolaget och som bör bevaras.

72 procent av gärningsmännen var påverkade

Brottsförebyggande rådets, BRÅ, sammanställning av brott och droger är bestickande.

Under åtta år fram till 2015 var 72 procent av alla manliga gärningsmän i alla misshandelsfall påverkade.

Av de kvinnor som misshandlades var 78 procent inte påverkade.

Att låta Systembolagets monopol bestå har en viktig folkhälsoaspekt.

Tyvärr struntar svensk höger och Svensk Näringsliv i det när vinsterna hägrar.