Sussie Öst kan fortfarande känna glädjen.

Hon hade varit på jobbet i butiken när det plötsligt började regna. Snabbt hade hon och kollegorna dragit fram paraplyer, regnjackor och stövlar.

Lyckan i att se dem säljas. Kvittot på att de gjort ett bra jobb. De hade ork att träffas efter jobbet också. På söndagarna spelade de volleyboll.

Kunderna brukade säga att ”det var så trevligt att handla hos dem, för de verkade ha så roligt tillsammans”. 

– Vi var som en familj. Det fanns en H&M-anda, där alla jobbade mot samma mål och var måna om varandra, säger hon till Handelsnytt.

Alla pratar om H&M-andan

Handelsnytt har varit i kontakt med ett trettiotal personer som antingen jobbar, har jobbat eller på andra sätt har insyn i klädjätten.

Alla pratar om H&M-andan. Den starka företagskulturen som får anställda att vilja jobba stenhårt och som fick en damklädesaffär i Västerås att växa till ett klädimperium med butiker världen över.

De berättar också om vad som hände efter hösten 2022.

12 oktober 2022. Klockan är strax efter nio när en förinspelad video sätts i gång på samtliga H&M-butiker i landet.

Ledningen har någonting att säga så alla butiksanställda har tagit sig till jobbet för att lyssna. I lunchrummet på butiken i Mölndal sitter Sussie Öst.

Hon vrider sig en aning på stolen. På skärmen börjar Dirk Roennefahrt, försäljningschef för Sverige, prata. Han säger att en större omstrukturering måste göras för att företaget ska finnas kvar i framtiden. Sussie tänker att de kanske ska stänga butiker. 

Med sina 47 år på klädjätten är Sussie van. Vid omorganiseringar och nedskärningar. På fruktkorgen, provisionen och ansvarsområden.

Men på H&M är man positiv och gnäller inte. Man är kostnadsmedveten och går en extra mil om det krävs.

Och man jobbar som ett lag mot det gemsamma målet – det som är bäst för H&M. Det som är bra för klädjätten är bra för de anställda. För de som är lojala finns möjligheter. Nästan alla chefer rekryteras inom klädkedjan.

Jobb finns världen över och anställda har kunnat arbeta upp sina kontrakt.

Detta är hyvling

Omstruktureringen på H&M handlade främst om hyvling. Det innebär att arbetsgivaren skär ner på timmarna på de anställdas kontrakt. Hyvling ger alltså minskad arbetstid och därmed mindre i lön. Den som får sin tjänst hyvlad har en omställningstid innan den nya arbetstiden börjar gälla.

Persson 104:e rikaste människan

Klädimperiets grundare Erling Persson började sin brokiga affärskarriär med att sälja ost. I dag tillhör hans släkt de rikaste i landet.

Stefan Persson, som var med och styrde fram till 2020, har en förmögenhet på runt 160 miljarder kronor. Det gör honom rikast i Sverige och den 104:e rikaste människan i hela världen.

I Mölndal är den förinspelade videon i full gång. Sussie Öst och alla andra butiksanställda runt om i landet får nu höra att organisationen och bemanningen på samtliga 121 butiker i Sverige ska ses över. 

Videon stängs av och butikschefen börjar läsa från ett manus.

Där står också färdiga svar på eventuella frågor. Det finns inget utrymme för andra frågor eller för samtal.

Sussie och hennes kollegor ska inte prata med någon om det som precis sagts. Inte ens med varandra. De uppmanas att inte grubbla. De ska tänka positivt.

– Vi var i chock, säger Sussie.

Fasta arbetstimmar ska minska

Den 10 oktober, två dagar före videouppspelningen, sitter Peter Nilsson på ett flyg hem till Malmö från Stockholm.

Han är klubbordförande för Skånes alla butiker och sitter i den centrala fackliga gruppen på klädkedjan. Han försöker smälta det som H&M nyss meddelat.

De fasta arbetstimmarna i samtliga butiker ska minska. Bemanningen ska utgå från kundernas behov.

Färre anställda på tider med få kunder, men fler på tider då många kunder vill handla. H&M:s controllers har räknat ut hur många arbetstimmar som varje butik klarar sig på.

Utifrån det har ledningen skapat den ultimata tidsoptimerade kontraktstrukturen för varje butik. Att sjukdom varken tar hänsyn till tid på dygnet eller antal kunder i butiken har inte tagits med i beräkningarna.

När Peter börjar på H&M 2001 är klädkedjan en attraktiv arbetsgivare. Bara året innan öppnade den första USA-butiken på berömda Fifth Avenue i New York.

Peter som är musikalartist bor i London och jobbar i butiken på Oxford Street.

Första åren på klädjätten jobbar han heltid. Han avancerar snabbt. Efter en månad är han mentor och introducerar alla nyanställda. Efter ytterligare tre får han ansvar för en av damkollektionerna.

När Peter flyttar hem till Sverige har H&M öppnat butiker i Asien och inlett sina återkommande designsamarbeten med världskändisar som Karl Lagerfeld, Madonna och det franska modehuset Balmain. 

Själv har Peter blivit fackligt engagerad. Och det är i den rollen han, oktober 2022, sitter på ett flyg och försöker smälta ledningens besked.

Han har aldrig varit med om en stor omorganisation. Och han är först ut. Förhandlingarna mellan fack och H&M börjar i södra Skåne.

– Jag kunde inte sova. Jag hade magsårskänslor.

Hur många påverkas?

  • 1021 personer fick förändrade kontrakt eller tjänster. 
  • För 924 av dem innebar förändringen lägre lön
  • 647 fick färre timmar på kontraktet
  • 277 fick en förändring av sin roll, till exempel togs alla ”resurstjänster” bort. Det var tjänster med utökat ansvar, exempelvis vid öppning och stängning av butiken. 
  • 97 fick fler timmar.
  • 956 personer tackade ja till de nya tjänsterna.
  • 65 tackade nej och blev uppsagda på grund av arbetsbrist. 

Källor: Handels ombudsmän

Anne Kuusinen arbetar på H&M i Märsta.
Anne Kuusinen arbetar på HM i Märsta. För Handelsnytt.

Gett sitt yrkesliv till H&M

I Märsta utanför Stockholm andas Anne Kuusinen ut. För stunden. Hon är, precis som Peter, ledamot i den centrala fackliga gruppen inom H&M.

Att förhandlingarna börjar i Skåne ger Anne en möjlighet att samla ihop sig och försöka förstå vad det är som händer. Men med flera fackliga uppdrag har Anne H&M i tankarna dygnet runt.

Hon har bestämt sig för att göra allt hon kan för att det ska bli så bra som möjligt utifrån de nya förutsättningarna.

För sina arbetskamrater. För kunderna. För H&M. Hon är en av alla dem som gett sitt yrkesliv till H&M. Och hon har älskat det.

Från den allra första dagen 1987, då hon just hoppat av gymnasiet, fram till nu.

I dag jobbar hennes två vuxna döttrar också inom klädkedjan och hon har varit en stolt bärare av H&M-andan. Nu börjar hon tappa förtroendet för klädjätten mer och mer.

– Förr inkluderade man alla. Men nu, är du säljare är du inte värd något.

Hösten 22 är sömnproblemen hon haft tidigare tillbaka.

– Man har mått så himla dåligt längs vägen och undrat: när går man in i väggen? Jag har grinat mig till sömns. Det har varit väldigt tufft för alla, säger hon.

Anne Kuusinen jobbar på H&M.
H&M hade kunnat behandla personalen som fick sina timmar hyvlade på ett schyst sätt, säger Anne Kuusinen.

Årliga besparingar på 2 miljarder

Klädbranschen har haft stora utmaningar. Så också H&M. I slutet av september hade därför ett sparpaket presenterats, som förväntades leda till årliga besparingar på två miljarder.

Då, i september, hade klädjätten sagt att butikerna inte skulle påverkas. Drygt två veckor senare, den 12 oktober, informerade H&M att organisationen och bemanningen på samtliga butiker ska ses över. 

Samma dag lämnade de ett varsel om uppsägning till Arbetsförmedlingen. 400 tjänster kunde komma att försvinna. I slutet av oktober började förhandlingarna med facket. Först i södra Skåne, sedan upp genom landet. 

– Jag har aldrig varit med om något liknande.

Tony Karlstedt är ombudsman i Göteborg. Han har över 20 års förhandlingserfarenhet. Men mötena med H&M hösten 2022 liknade ingenting han varit med om i förhandlingsväg.

– Om vi inte gick med på deras förslag skulle de komma tillbaka med något ännu värre. Det var ett regelrätt hot, säger han.

Hård ton och ovilja att lyssna

Även många andra Handelsnytt varit i kontakt med vittnar om en hård ton och en ovilja att lyssna på alternativa lösningar. Långt ifrån den respektfulla samtalston som ofta präglar förhandlingar.

Förhandlingarna fortsätter året ut. Peter Nilsson börjar få olika diffusa symptom. Yrsel. Ont i magen. Feberkänsla. Aptiten och närminnet är borta.

När telefonen ringer eller lyser upp av ett sms rusar hjärtat i panik. När julledigheterna kommer orkar han inte ta sig ur sängen.

– Jag gjorde allt för att försöka rädda så många timmar som möjligt för mina medlemmar och kollegor. Jag var helt slut.

I Märstabutiken där Anne Kuusinen jobbar är stämningen orolig. De som har ansvarstjänster förstår att både arbetsuppgifter och lönetillägg kommer att försvinna.

Ingen vet ännu hur det ska bli med timmarna på det egna kontraktet. Och hur ska det fungera i verkligheten, när det nya schemat börjar gälla? Butiken är redan underbemannad.

Säg nej och bli uppsagd

I februari och mars 2023 har alla anställda fått veta hur just de påverkas. Nu måste de bestämma sig. Säga ja och behålla jobbet eller säga nej och bli uppsagd.

Den 30 mars presenterar H&M årets första kvartalsrapport. Vinstsiffrorna är bättre än väntat. Den dagen rusar klädjättens aktiekurs.

För Sveriges rikaste man – H&M-släktens Stefan Persson – betyder det att hans aktieinnehav ökade i värde med 20 miljarder kronor.

I butikerna i Märsta och Uppsala gör facket en arbetsmiljöenkät. Den visar det alla anställda redan vet: Den psykosociala arbetsmiljön är körd i botten.

Stressnivån är skyhög och förtroendet för cheferna minimalt. I maj, när ledningen inte tagit tag i problemen, går det regionala skyddsombudet vidare till Arbetsmiljöverket.

– Det är så att man blir gråtfärdig över hur de behandlar personalen, säger Anne Kuusinen.

Fasta timmar har minskat

Sommaren 2023 är den nya organisationen klar. De fasta timmarna i butikerna har minskat. För en enskild butik kan det handla om 65 timmar i veckan, enligt uppgifter till Handelsnytt.

Det står också klart hur många anställda som berörs – 1021 personer. Majoriteten av dem tvingas ner i lön.

De allra flesta för att de förlorar timmar. De butikssäljare som är kvar har nu kontrakt på antingen 5, 8, 10, 20, 25 eller 30 timmar.

Den 7 augusti gör Josefin Svensson sin sista dag som anställd på H&M-butiken i köpcentret Giraffen.

Då är hon 41 år och har lagt 22 år av sitt liv på klädjättens butiker i Kalmar. Men när hon blev av med både sin ansvarstjänst och fick kontraktet kapat från 35 till 30 timmar valde hon att tacka nej.

– Jag hade varit anställd så länge och känt att jag betydde något för dem. Jag fick roliga arbetsuppgifter och jag fick utvecklas. Det var H&M tydliga med tidigare, att vi skulle känna oss motiverade och få utvecklas på jobbet. Och så kommer det här – det var som att bli halshuggen.

Skulle förlora 9 000 i månaden

Josefin hade arbetat sig till en coretjänst, med ansvar för bland annat löneadministrationen.

Efter förhandlingen räknade hon, tillsammans med facket, ut att hon skulle förlora 9 000 kronor i månaden. 

– Det gick ju inte, bara att tanka bilen för att köra hemifrån Nybro till Kalmar kostar ju runt 3 500 i månaden. Men jag blev så klart väldigt ledsen, det kändes som att man inte var värd något efter alla de här åren.

Sussie Öst i Mölndal drabbas inte av omstruktureringen. Men det gör hennes kollegor, och Sussie vet att nästa gång kan det bli hon.

– Jag kände ingen glädje. Jag led med mina kollegor. Någras arbetstid halverades. De var förtvivlade. Vi är siffror i deras dataprogram. Inte människor med kompetens, erfarenhet och ett liv utanför H&M.

Sussie Öst utanför H&M.
231120, Mölndal. Susanne Öst jobbar på H&M Mölndal på Mölndal Galleria.

Vinsterna för H&M har ökat

I september presenterar H&M siffrorna för 1 december 2022 till 31 augusti 2023. Även denna gång är de bättre än väntat. Vinsten har ökat rejält, jämfört med förra året.

”Arbetet med att skapa förutsättningar för lönsam tillväxt mot våra långsiktiga mål går i rätt riktning”, skriver vd Helena Helmersson i rapporten.

I butikerna har de nya kontrakten med färre timmar börjat gälla. Konsekvenserna märktes direkt. Lönen är tusenlappar lägre. Och med sommarjobbarna borta räcker inte bemanningen för alla arbetsuppgifter längre.

Stressen ökar. Det optimerade schemat har inte bara kortat arbetspassen utan också spridit ut dem på fler dagar.

De flesta jobbar också fler helger i följd. I Märsta ser Anne Kuusinen arbetskamraterna springa allt snabbare för att klara arbetsuppgifterna. Samtidigt kämpar de för att hinna med barnen, träningen, livet. 

– Det går inte att få återhämtning med den här rullen. Visst, de följer lagar och avtal, men optimerar så hårt det går. Känslan man får är att de tycker ”Du har ju valt att jobba här, take it or leave it”.

Kaos när arbetstimmar försvinner

På H&M i Väla köpcentrum i Helsingborg blir det kaos när arbetstimmarna försvinner. Här arbetar Annette Frennesson. Det har hon gjort sedan 1988. Då hörde klädjätten av sig för att de behövde en sömmerska.

I dag är Annette säljare med utökat ansvar. Hon är också klubbordförande och har varit med i förhandlingarna om omstruktureringen.

Anledningen till kaoset i butiken är att få vill ha de låga kontrakten, så det blir luckor i bemanningen.

Men H&M vill inte lägga tillbaka timmar i de fast anställdas kontrakt. I stället tar de in bemanningsföretag för att packa upp varor. Bredvid står Annette och hennes kollegor.

– Det är svårt att förstå varför H&M gör så här.

Slåss med vikariepoolen

Fast anställda kan få fler timmar. De kan slåss om dem tillsammans med de som jobbar i vikariepoolen.

Vikarierna har sedan tidigare behövt jaga timmar och kolla mobilen om ett jobberbjudande kommit.

Efter omstruktureringen är alla tvingade till ständig obetald jour. Men för de fast anställda är det svårt – de får inte ha mobilen på när de jobbar. Och först till kvarn-principen gäller.

November 2023. Det är nu ett halvår sedan Arbetsmiljöverket fick in ärendet om den dåliga arbetsmiljön i butikerna i Märsta och Uppsala.

Två inspektioner har gjorts – en digital och en på plats.

H&M har uppmanats att göra risk- och konsekvensanalys av bemanningen, men ingenting är löst. Och julruschen har inte ens börjat.

– Det är många som söker nytt, vill lämna skeppet. Andra vill börja plugga för att ta sig vidare. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag har kört så hårt att gränsen snart är nådd. Men jag tänker kämpa så länge det går, för jag älskar det här, säger Anne Kuusinen.

97 fick fler timmar

Det finns anställda som fått det bättre. 97 personer fick fler timmar på sina kontrakt.

Det finns också anställda som känner att det blivit mindre stressigt.

Att de med tjänster på 5 och 8 timmar i veckan har avlastat. Andra har lämnat H&M.

När det stod klart hur den nya bemanningen skulle se ut, sa 65 personer nej och blev uppsagda, enligt uppgifter till Handelsnytt.

Nu är det betydligt fler. Enligt facket rör det sig om hundratals. 

H&M: Påverkat enskilda

”Att vi som företag tar beslut för att säkra företagets framtid och våra medarbetares anställning är viktigt, men vi förstår att den här förändringen har påverkat enskilda medarbetare och det är vi såklart mycket ledsna över.”

 Det skriver Karin Stenström, som är HR-chef för H&M i Sverige, i ett mejl till Handelsnytt (läs mejlsvaren här).

Inte heller denna gång ställer klädjätten upp på en intervju. Handelsnytt har försökt vid flera tillfällen, ända sedan planerna på en omstrukturering presenterades hösten 2022.

”H&M-andan finns inte längre”

I Mölndal räknar Sussie Öst dagarna till pensionen.

Ett och ett halvt år. 546 dagar. Det känns länge sedan hon och kollegorna snabbt kunde dra fram paraplyer om det började regna.

Nu ska de följa manualer. Alla butiker ska se likadana ut. Regn eller inte.

Söndagens volleyboll försvann med orken.

– Vi säger inte ”bra jobbat” till varandra. Vi skrattar inte. Vi säger ”Andas. Tänk inte på allt du inte hann.” Det är hemskt.

H&M-andan då?
– Den finns inte längre.

Artikeln är tidigare publicerad i Handelsnytt som tillsammans med Arbetet och sju andra titlar ingår i LO Mediehus.

Detta har hänt

2022 

Oktober: H&M meddelar alla anställda i landets 121 butiker att en stor omorganisation ska ske. Ett varsel lämnas till Arbetsförmedlingen om att 400 tjänster kan behöva sägas upp. 

2023

Mars: Alla butiksanställda ska ha lämnat besked om de vill ha sina nya tjänster. De som tackat nej blir uppsagda. 

April: H&M har börjat ta in bemanningsföretag i vissa butiker för att täcka upp när den nya bemanningen inte räcker till. 

Maj: Handels vänder sig till Arbetsmiljöverket angående brister i arbetsmiljön på tre H&M-butiker.

Juni och september: Handels stämmer H&M i Arbetsdomstolen för brott mot föräldraledighetslagen.

Oktober: Den nya organisationen är genomförd i alla butiker.

Detta är H&M

  • Grundades 1947 av Erling Persson som öppnade den första ”Hennes” i Västerås. 
  • 1982 tog Erling Perssons son Stefan över som vd. Han fortsatte som styrelseordförande fram till 2020. Sonsonen Karl-Johan Persson var vd 2009-2020. Sedan 2020 är Helena Helmersson vd. 
  • Koncernen har runt 150 000 anställda globalt, varav 10 500 i Sverige. 
  • Antalet butiksanställda i Sverige är cirka 2 100.
  • H&M har 4 700 butiker i världen, i Sverige finns 121.