Jonas Sjöstedt: Därför står vi strejkvakt utanför Tesla för IF Metall
Mössan på huvudet, inte i handen, när chefen kallar in dig på samtal, det är vad strejken handlar om. Jonas Sjöstedt skriver om att vara strejkvakt utanför Tesla i Umeå med Janne, Carina och Martin.
Klockan är 14.30, det är åtta grader kallt, snålblåst och skymning när jag, Janne, Carina och Martin går på vårt pass som strejkvakter utanför Teslas lokaler på Ersboda industriområde.
De flesta anställda strejkar. Det är de som har begärt kollektivavtal och vill ta konflikt för sina rättigheter. Under strejken är de anställda strejkvakter eller går utbildningar.
Strejkmoralen är hög, men tyvärr är inte graden av organisering lika hög i alla delar av landet.
Inne hos Tesla lyser det på verkstan, några anställda arbetar. Dessutom har företaget tagit dit ett par strejkbrytare söderifrån.
Tesla i Umeå har också rundat sympatiåtgärder genom att hyra in ett annat städbolag och anlita ett par polska elektriker för att ersätta de som är uttagna i sympatiåtgärder.
Organiserat strejkbryteri i Sverige 2023.
Lugn stämning
Men stämningen är lugn. Sympatisörer från allmänheten har levererat kaffebröd till oss, fikabröd som nu är genomfruset. Kaffe finns i termosar på bordet vid snödrivan med IF Metalls beachflagga vid sidan.
En högtalare spelar Billy Braggs ”there is power in a union” på låg volym. Det känns väldigt mycket som svensk fackföreningsrörelse.
Från konfliktens början var stämningen lite mer spänd. Tesla hade hyrt in några övertända vakter från ett vaktbolag som skrek åt strejkvakterna från IF Metall. Men det har de slutat med.
Kunderna hos Tesla är inte många denna fredag eftermiddag. Martin talar om ”Teslaskam” hos företagets kunder.
När någon kommer eller går försöker vi inleda ett lugnt samtal och förklara vad konflikten handlar om. Man kan se att några tycker att situationen är obekväm, en del försöker ursäkta sig, andra skyndar förbi med bortvänd blick.
Äldre avvaktar med att köpa Teslabil
Ett äldre par som överväger att köpa en Tesla säger att de nog ska avvakta med det, ”det här med att de inte skriver avtal känns inte bra”.
Strejkvakterna kommer från olika arbetsplatser i Umeå. Tidigare i veckan har en del har rest ända från Sundsvall eller Skellefteå för att stå strejkvakt i Umeå.
Det är inga problem att fylla schemat, en del tar ledigt från jobbet på olika industrier för att vara med. Även när det var full snöstorm så stod folk där. Man vet vad kollektivavtal betyder och att om ett företag tillåts dumpa villkoren så kan fler snabbt följa efter.
Vi talar om att strejken kan ta tid. Vad gör vi när temperaturen kryper under minus 20? Vi pratar om täckbyxor och möjligheten att korta passen från fyra till två timmar.
Martin på IF Metall full av energi
Martin är full med energi, han jobbar för IF Metall. Han har kontakt med de anställda på Tesla, även med några av dem som jobbar. De anställda berättar om en arbetsgivare som sätter press på dem en efter en.
Den som bryter strejken utlovas bättre villkor och möjlighet till andra arbetsuppgifter. Hotet om det motsatta vilar över dem som strejkar. Då är man inte så stark. Folk har räkningar att betala och familjer att försörja.
Just därför behövs kollektivavtal och fackklubbar. För att företaget inte ska kunna ställa arbetare mot varandra. För att vi ska kunna agera gemensamt för att alla, inte bara några, ska få bra arbetsvillkor och för att avtalet ger oss trygghet om vad som gäller.
Mössan på huvudet, inte i handen, när chefen kallar in dig på samtal.
Många myter som strejken
Många myter sprids om strejken, inte minst på sociala medier. Men fördelarna med kollektivavtal är tydliga för de anställda på Tesla. Konkreta saker som försäkringar, arbetstidsförkortning och rätt till deltidspension.
Det är helt sant att Teslas tekniker har högre löner än vad som anges i kollektivavtalet. Men avtalet är ett golv, inte ett tak för villkoren. Tekniker för elbilar är ett bristyrke. Även tekniker på andra verkstäder tjänar mer än vad som står i avtalet, och oftast mer än vad man gör hos Tesla.
Men om man ska ta strid för bättre löner och villkor så måste man göra det tillsammans, då krävs kollektivavtal och organisering. Annars är man utlämnad till arbetsgivarens välvilja och godtycke.
I USA har bilarbetarnas fackförening UAW just genomfört framgångsrika aktioner som gett stora lönelyft för dem som bygger olika amerikanska bilmärken. Men arbetarna på Tesla i USA blev utan högre lön – de är inte organiserade. Tesla sluter inte kollektivavtal någonstans i världen.
Teslas ägare Elon Musk är en av världens rikaste män. Han är dessutom omvittnat omdömeslös, nyckfull och antifacklig, uppfylld av sin egen storhet och förträfflighet.
Med en så lynnig ägare är det ännu viktigare med den trygghet som kollektivavtalet ger.
IF Metall uppmärksammas i världen
När IF Metall utmanar Musk uppmärksammas det över hela världen. Om man vinner så kan det goda exemplet sprida sig.
Nästa gång kanske det blir Teslas tekniker i Norge som får ett avtal, eller arbetarna på Teslas stora fabrik i Berlin.
Kanske även arbetarna på Teslas fabriker i USA som nu blir utan det lönelyft som andra får.
Så när Carina, Janne och Martin häller upp kaffe och pratar med folk i mörkret på ett industriområde i Umeå är det i solidaritet med andra metallare i Sverige och i världen.
Man gör något för andra – inte bara för sig själv.
Elon Musk är en mäktig man, men jag tror att det blir Carina, Martin, Janne och solidariteten som vinner det här.