Kollektivavtal för gig-jobbare – här är LO:s offensiva plan
LO-förbunden ska arbeta mer offensivt för att teckna kollektivavtal med plattformsföretagen. Gig-jobbarna ska betraktas som anställda tills motsatsen har bevisats, enligt LO:s nya organisationsplan.
För en dryg vecka sedan bestämde förvaltningsrätten i Göteborg att matbudsföretaget Wolt och apptaxiföretaget Bolt inte har ansvar för sina förares arbetsmiljö, så som arbetsgivare normalt har.
Arbetsmiljöverket hade krävt att de båda företagen skulle ta ansvar för arbetsmiljön. Men Wolt och Wolt leder inte arbetet i särskilt hög grad, och då gäller inte arbetsgivaransvaret, enligt förvaltningsrätten.
Anställd till motsatsen bevisats
Beslutet bekymrar inte LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson alltför mycket.
Den nya organisationsplan som LO:s kongress ska fastställa 2024 utgår från att plattformsarbetare och egenanställda ska organiseras och ha kollektivavtal.
Och där det är oklart om de är anställda ska facket utgå från att ett anställningsförhållande finns tills motsatsen bevisats. Vilket ytterst sker genom en dom i Arbetsdomstolen – inte i en förvaltningsrätt.
– Vi har pekat ut vilka de nya jobben är och vilket förbund som ska organisera dem, säger Torbjörn Johansson, ordförande i den arbetsgrupp som har tagit fram den nya organisationsplanen.
”Tårtbit de också måste äta”
Men inte nog med det. De förbund som får rätt att organisera och teckna avtal för gig-arbetare (exempelvis Transport vad gäller cykelbuden) blir också skyldiga att göra detta.
– Det förbund som får en tårtbit av arbetsmarknaden måste så att säga äta den också, säger Torbjörn Johansson.
Till stöd får förbunden ett antal konkreta råd om hur de ska gå till väga. När det är oklart vem som är arbetsgivare kan facket till exempel kolla bolagsregistret, undersöka hur lönen betalas, och fråga om A-skatt eller F-skatt dras av.