Den 27 oktober varslade IF Metall om strejk på Teslas serviceanläggningar.

Sedan dess har de svenska facken ställt sig på rad för att hjälpa IF Metall med sympatiåtgärder mot att Tesla vägrar teckna kollektivavtal.

Först ut var Transport och Hamnarbetarförbundet som varslade om blockad i svenska hamnar för att lasta av Teslas bilar.

Sedan var det Elektrikerförbundets tur. Inga reparationer eller service hos Tesla eller på deras laddstolpar.

Fastighetsanställdas förbund kommer sluta städa Teslas anläggningar.

Seko och ST kommer inte dela ut post och paket till Tesla. Inga reservdelar kommer att nå Teslas verkstäder.

Målarna kommer att sluta lackera Teslas bilar.

”AND MY AXE!”

Sist i raden av alla fackförbund som hittills har varslat om sympatiåtgärder är Byggnads som inte kommer att utföra några servicearbeten eller byggnationer i Teslas verkstäder.

Sympatiåtgärderna från facken påminner lite om scenen i Sagan om ringen när Frodo tar på sig uppdraget att bära ringen till Domedagsberget i Mordor för att förstöra den. 

– You have my sword, säger Aragorn.

– And you have my bow, säger Legolas.

– And my axe, säger Gimli.

Tillsammans gör man slag i saken mot ondskan. Det är svårt att inte bli gråtmild av det.

Svensk höger gråter också över det här. Deras tårar är dock av annan karaktär.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet hävdar Timbros vd, Benjamin Dousa, att fackens makt är skadlig för Sverige. Precis som att Tesla och Elon Musk är helt ointresserade av makt. Musks egen makt nämns inte direkt i texten.

Antisemitism på X

Elon Musks tillgångar uppgår i skrivande stund till 2726 miljarder kronor. Det här är samma man som köpte en av världens största sociala medie-plattformar och nu använder den som en slags leksak för att han tyckte att den var “infekterad av ett woke-virus”.

Ohämmat sitter han nu och sprider antisemitisk dynga på X.

Innan Musks köp hade plattformen sina problem och brister, men den utgjorde ändå någon slags viktig yta för det offentliga samtalet. Numera drunknar plattformen istället av desinformation och högerextremism.

Vanligt folk flyr plattformen som pesten och den förlorar alltmer sin plats som en yta för något slags offentligt samtal.

Ellen Gustafsson på Dagens industri tycker att striden mellan Tesla och IF Metall visar på att bolag inte kan lita på facken.

Hon citerar Gunther Mårder, vd på Företagarna, som i en krönika i samma tidning tycker att facken använder sig av “maffialiknande åtgärder”.

Jag har dåliga nyheter för Dagens industri. Facken finns inte till för att de ska gå bolagens ärenden.

Vad har Tesla att förlora?

Men visst är det synd om Elon som inte får maximera sin vinst på bekostnad av sina arbetares villkor. Ett av de vanligaste argumenten från högern är att avtalen Tesla erbjuder idag är likvärdiga eller till och med bättre än kollektivavtalen.

Om nu så vore fallet borde det inte vara några problem för dem att teckna kollektivavtal. Vad skulle de ha att förlora på det?

Det är fortfarande inte förbjudet för Tesla att teckna kollektivavtal som grund men ändå erbjuda bättre avtal än så.

Givetvis handlar det här om något annat. Och till viss del har högern rätt, det här handlar om makt.

Med mössan i hand inför Musk

Anledningen till att Tesla inte vill teckna kollektivavtalen är för att de vill sitta på makten över sina anställda. De avskyr idén av att någon annan ska komma och kräva rimlig ersättning, försäkringar och schyssta arbetsvillkor.

Svensk höger tycker att Tesla, världens idag högst värderade bilföretag som ägs av världens rikaste man, har för lite makt. Däremot tycker de inte att arbetare ska ha någon makt och inflytande alls över sina arbetsplatser.

De ska helst bara stå med mössan i hand och tacka gode direktör Musk för att få chansen att arbeta hos honom.

Svenska fackförbund hotar inte världens rikaste man. Och fackens makt är inte skadlig. De tycker bara att Musk gott kan rätta in sig lite i ledet för en gångs skull.

Tesla överlever nog om de tecknar kollektivavtal. Tills dess har IF Metall också min yxa.