USA:s bilarbetare efter rekordavtal: ”Kampen har bara börjat”
De strejkande bilarbetarna i USA har gått tillbaka till jobbet. Men det amerikanska facket markerar att det kommer fler fajter. ”Vi har enat förbundet som aldrig förr.”
Den utdragna bilstrejken i USA är över. Efter en drygt sex veckor lång konflikt utropar sig nu det amerikanska bilarbetarfacket, UAW, till segrare. Det nya avtalet ger löneökningar på 25 procent på 4,5 år.
– Vi har fått till rekordavtal med Ford, Stellantis och GM. Vi har enat förbundet som aldrig förr. Vi har visat företagen, USA och hela världen att arbetarklassens kamp inte är över. Vi har bara börjat, säger UAW:s ordförande Shawn Fein i ett uttalande i förbundets Yuotube-kanal.
Det var ändå en bit ifrån fackets ursprungliga krav på 40 procent över fyra år och fyradagars arbetsvecka.
50 000 anställda omfattas
Strejken omfattade som mest 50 000 anställda vid USA:s tre största biltillverkare, GM, Ford och Stellantis. Det var första gången som facket gick i konflikt med de tre största bolagen samtidigt.
Bakom strejken finns faktorer som att de anställdas löner har halkat efter på grund av inflationen samtidigt som företagen gör rekordvinster. Enligt Dagens Arbete har de tre bolagen gjort en vinst på motsvarande 235 miljarder svenska kronor bara under första halvåret i år.
Bolagens vd:ar tjänar mellan 280–330 miljoner kronor per år och har höjt sina löner med 40 procent de senaste fyra åren. Något som låg bakom facket ursprungliga krav på just 40 procent på fyra år.
Svenska bilarbetares snittlön ligger efter
Den genomsnittliga månadslönen för en bilarbetare i USA är i dag motsvarande 59 000 kronor i månaden*. Det innebär att snittlönen kommer vara närmare 74 000 kronor i slutet av avtalsperioden.
Svenska bilarbetare ligger långt efter sina amerikanska kollegor. Enligt SCB är var snittlönen 2022 drygt 31 000 kronor i månaden.
Men det är inte jämförbart anser Johan Järvklo som är internationell sekreterare på IF Metall.
– Det handlar ju om köpkraften. I USA måste du betala för sjukvård, skola, barnomsorg och så vidare. Vad hur ser kostnadsläget ut, skattesystemet, välfärdstjänster? Kompenserar man för det tror jag kanske att en svensk bilarbetare har mer att röra sig med än en amerikansk i slutänden.
Med den amerikanska löneökningstakten skulle en svensk lön ha ökat till strax under 39 000 kronor efter 4,5 år.
I den senaste avtalsrörelsen kom parterna överens om ett avtal som ger löneökningar på 7,4 procent över två år, motsvarande 3,7 procent per år.
Det innebär att snittlönen hamnar på 33 300 kronor efter två år. Med amerikanska löneökningar skulle lönen då i stället vara 34 500 kronor.
– Så det amerikanska bilarbetarfacket har gjort ett bra jobb, helt klart, säger Johan Järvklo.
*Så har vi räknat
Den amerikanska myndigheten Bureau of Labor Statistics (ungefär: Arbetsmarknadsstatistiska byrån) redovisar snittlönen per timme för bilarbetare. I augusti 2023 var den 28 dollar.
Samtidigt var den genomsnittliga veckoarbetstiden 43,5 timmar, vilket ger en ungefärlig månadslön på 5 270 dollar, motsvarande 59 000 svenska kronor.