Seko: SD-reklam kan vara ”säkerhetsrisk” för tunnelbaneförare
”Tåget kan attackeras av olika motståndare av SD. Våra förare känner sig utsatta.” säger Seko Tunnelbanans ordförande Jannis Konstantis till Sekotidningen.
SL låter Sverigedemokraterna pryda ett helt tunnelbanetåg med partiets symbol blåsippan, och texterna ”Välkommen ombord på segertåget” och ”SD 22” på dörrarna.
Lokala fackklubben, Seko Tunnelbanan, är kritiska.
– Tåget kan attackeras av olika motståndare av SD. Våra förare känner sig utsatta, säger ordförande Jannis Konstantis.
Oro för konflikter
Det finns en oro att det uppstår konflikter och fysiska konfrontationer mellan anhängare och motståndare till SD i tunnelbanan.
Jannis Konstantis vill att det ska vara förbjudet för SD, och andra partier att beklä hela tåg med partireklam.
– Det är första gången som hela tåget, både inåt och utåt har partipolitisk reklam. Förut var det bara några affischer inne i tåget. Förare mår dåligt av att göra reklam på hela tåget för SD. Det är en sak med affischer inne i tåget, säger han.
Facket kräver riskbedömning
Klubben kräver att arbetsgivaren MTR gör en riskbedömning nu. Om politisk reklam bedöms äventyra säkerheten för resenärer eller personal i SL-trafiken kan SL efter samråd med polisen säga nej till reklamen.
SL:s pressavdelning lyfter fram att politisk reklam har varit tillåten i kollektivtrafiken sedan 1988.
”SL, eller trafikförvaltningen, måste som myndighet med anledning av den svenska grundlagen behandla alla politiska partier likvärdigt. Det här betyder att alla politiska partier har rätt att framföra sina budskap och köpa reklamytor”, skriver pressavdelningen.
MTR: Lyhörda för oro
MTR svarar Sekotidningen i en skriftlig kommentar att arbetsgivaren är lyhörd för fackklubbens oro.
”Vi kommer ha en nära dialog med våra medarbetare under de närmsta dagarna. MTR kommer att göra en riskbedömning utifrån ett medarbetarperspektiv”, skriver Tove Gerdin, presstalesperson.
Kommer en riskbedömning att göras?
”Ja, MTR kommer att göra en riskbedömning under den här veckan”.
Artikeln är tidigare publicerad i Sekotidningen som tillsammans med Arbetet och sex andra titlar ingår i LO Mediehus.