Här är den verkliga skandalen på Arlanda
Hur länge ska statliga Swedavia tillåta att Arlanda-anställda behandlas hänsynslöst, skriver Arbetets politiska redaktör
I timtal får de vänta, människorna som via Arlanda önskar lämna vårt land. Hundratals meter långa är köerna.
Osäkerheten inför om man hinner med sin avgång har gjort att folk åker till Arlanda flera timmar innan takeoff och i helgen nådde kökaset på landets största flygplats helt nya nivåer.
Flygplatsledningen var tvungen att be polisen om hjälp med att stänga av vägen fram till terminal 5 på grund av den enorma mängd människor som strömmade till. Allt talar dessutom för att situationen bara kommer bli ännu värre när skolor stänger och industrisemestern nalkas.
I Expressen tipsar den nyliberale debattören Johan Norberg, som köade i helgen, om hur man ska agera:
– Mitt råd till folk är åk i god tid, ha något att läsa och en mobil med mycket bra musik i – låtsas att det är en festival då kanske du står ut med allt väntande.
Varför har Arlanda då brakat ihop denna försommar?
Fått 70 miljoner skattekronor
Statliga Swedavia, som äger och driver Arlanda i aktiebolagsform, skyller på Säpos sega säkerhetsprövningar av ny personal. Under pandemin gick Arlanda kraftigt ned i bemanning och att återanställa personal i den omfattning och takt som behövs går bara inte, menar Swedavia.
Man kan fråga sig om arbetsgivarna på Arlanda inte borde ha börjat rekrytera personal lite tidigare.
Man kan också fråga sig om de företag som är verksamma ute på Arlanda ens vill att folk ska söka jobb där. De villkor som erbjuds många anställda är nämligen rent skandalösa.
I förra veckan skrev Sekotidningen om hur personalen på Arlandas incheckning har det. En kvinnlig anställd berättar bland annat att hon jobbar elvatimmarspass där hon bara hinner få i sig en bulle och en energidryck på rasten.
Den intervjuade kvinnan är anställd av Menzies, ett av tre företag på flygplatsen som bland annat sköter incheckning och lastning. De har fått drygt 70 miljoner i statligt kortidsstöd med anledning av coronapandemin och nu ska vi titta lite närmare på dem.
Behandlar sin personal brutalt
I fjol begärde ett skyddsombud på Menzies ett ingripande från Arbetsmiljöverket efter uppgifter om att anställda tvingats jobba flera timmar i sträck utan möjlighet till toalettbesök, raster eller lunch. Någon förbättring har det dock inte blivit. Fackets bild är att arbetsgivaren under det gångna året istället försämrat arbetsvillkoren.
– Inget annat företag inom flygbranschen som vi har avtal med har behandlat sin personal så brutalt som Menzies, säger Sune Blomkvist, ombudsman på Sekoförbundets förhandlingsenhet..
Den skamfilade bilden av Menzies är, som det heter, inte ny.
Hösten 2015: ”Stressen gör det svårt för personalen att hinna med pauser och måltidsuppehåll på Menzies Aviation på Arlanda. Det anser Arbetsmiljöverket som kräver att företaget riskbedömer schemat.”
Våren 2014: ”I de lokaler på Arlanda där Menzies anställda arbetar med marktjänster är det kallt och dragigt. Trots detta fick de inte ta på sig ytterkläder utanpå uniformerna.”
Sänker lönerna
Sommaren 2013: ”Blir man anställd i incheckningen på Menzies Aviation på Arlanda så får man räkna med att även jobba som diskare, och tid för rast och lunch finns sällan. Det säger anställda som vittnar om flera problem inom företaget.”
Våren 2012: ”Enligt flera anställda och före detta anställda (på Menzies, reds. anm.) som P4 Uppland har pratat med har de bland annat tvingats säga upp sig från sina deltidsanställningar och gå över till timanställning för att få jobba heltid.”
Nyligen avskaffade Menzies ett system med tarifflöner där de anställda gått in på drygt 23 000 kronor i månaden och på årsbasis flyttas upp tills de når slutlönen på 30 000 kronor. Nu har man i stället individuella löner och lönerevision där det är företaget pekar ut vilka som premieras. Att nå slutlönen i det systemet kommer ta mycket längre tid än tidigare och i praktiken är det alltså lönesänkande.
Sekotidningen berättar också att Menzies under pandemin skjutit upp lönerevisionen utan att medarbetarna fått någon retroaktiv lön. Den lösningen fick arbetsgivaren igenom med att hota om att sänka arbetstiden och därmed lönen för samtliga anställda, enligt facket.
Låter skurkföretag härja fritt
Inför evighetsköerna på Arlanda är det lätt att känna att det inte är värdigt ett rikt land som Sverige. ”Arlanda är inte vilket resecentrum som helst. Det är Sveriges port mot världen, den plats som knyter samman andra länder med oss”, skrev Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski härförleden.
Så är det, men kökaoset är av allt att döma övergående. Är arbetssituationen för de Menzies-anställda det? Tveksamt.
Den största Arlanda-skandalen är faktiskt vilka rövarföretag som staten, år efter år, tillåter härja vid Sveriges port mot världen.