Spärrvakter på pendeltåg tvingas hålla sig – kan bli böter på 100 000 om de går på toa
Spärrvakter på Stockholms pendeltåg måste fråga innan de går på toa – och om de inte väntar tills de blir avbytta får företaget böter. En väntan som kan bli lång.
Spärrvakterna i Stockholms pendeltågstrafik behöver precis som alla andra ibland gå på toaletten. Men det kan bli väldigt svårt, visar en granskning som tidningen Mitt i har gjort.
De anställda jobbar för företaget MTR. Men företaget har avtal med stadens trafikförvaltning och enligt det måste spärrvakter på de stora stationerna anmäla till en ledningscentral om de behöver gå på toa.
Då skickas en ersättare ut.
– Sist tog det nästan 40 minuter innan någon kom. Jag är en sådan som inte väntar, utan jag går när jag behöver, säger Edilma Sebestyén, spärrvakt på stationen Stockholm södra, till tidningen Mitt i.
Vite till SL
Om spärrvakten går innan ersättaren kommer tvingas arbetsgivaren, företaget MTR, betala ett vite på 5 000 kronor till Storstockholms lokaltrafik, SL.
Dyker en av SL:s hemliga kontrollanter upp och upptäcker att en spärr är tom utan att det anmälts så kostar det hela 100 000 kronor.
Edilma Sebestyén berättar att vissa kollegor håller sig jättelänge för att undvika att arbetsgivaren får böter. Facket, Seko Pendelklubben, säger till Mitt i att de försökt få arbetsgivaren att lyssna men utan framgång.
Kissat i Petflaskor
Rainer Andersson, ordförande för klubben, berättar att han hört om de som tagit med sig petflaskor för att kissa i.
Tidningen Mitt i har tagit del av mejl där MTR:s mellanchefer skriver att toabesöken kostat mycket pengar, pengar som de menar kan användas till något roligare.
MTR Pendeltågens vd Mats Johannesson menar att kravet på ständig bemanning inte bara handlar om biljettintäkter utan även om service och säkerhet för resenärerna. Och att viten är standard i branschen.
Samtidigt tycker han att det ska vara en självklarhet att kunna gå på toaletten.
– Nöden har ingen lag. Behöver du gå på toaletten så gör du det, säger han till Mitt i.