Att köra ut mat till kunder är till stor del ett ensamjobb. Det är inget problem för Sören Larsson. Men nu i coronatider saknar han att ha närmare kontakt med kunderna.

”Nu får vi ställa matkassarna utanför dörren, meddela att vi är framme och kliva några meter bort innan de öppnar. Jag har jobbat som säljare innan så jag tycker om kundkontakten och att snacka med olika människor.

Det blir inte samma sak med det nu när alla måste hålla avstånd. Jag har också en viss ålder, så det är bra att hålla avståndet.

I våras märkte jag av att det kom in många nya chaufförer när fler beställde mat hem på grund av corona. Men det blev inte mer stressigt för mig. Jag varken kan eller vill ha bråttom på jobbet, det tjänar jag inget på. 

Det viktigaste är att koncentrera sig på körningen och att köra försiktigt. Om jag hamnar efter tidsschemat på min rutt så skickar de ut en hjälpryttare som tar över några leveranser.

Det finns massor av saker som kan hända som gör att man blir sen, som trafikstockning eller att någon kund inte är hemma när leveransen kommer. 

När jag kommer till jobbet får jag en rutt med ungefär 25–30 stopp. Det är olika rutter varje dag, en dag kan jag åka till Åkersberga, en annan till Uppsala, Södertälje eller i centrala Stockholm.

Efter varje rutt måste papperet med rutten förstöras på grund av GDPR, kundernas adresser är hemliga uppgifter. 

Nu får vi ställa matkassarna utanför dörren, meddela att vi är framme och kliva några meter bort innan de öppnar. Jag har jobbat som säljare innan så jag tycker om kundkontakten och att snacka med olika människor

Sören Larsson

I början var det jobbigt att köra inne i centrala Stockholm, men nu tycker jag att det är kul. Man kan vinna tid där genom att hitta bättre vägar än vad kartan visar och ibland är det bästa att hitta en bra parkeringsplats, lasta pirran och leverera varorna till fots.

Det blir lite som en tävling med sig själv att kunna leverera så snabbt som möjligt.

Pirran är vårt bästa redskap. Vissa dagar levererar vi 600–700 kilo varor. Före coronatiden var det fler stora företagsleveranser där det kunde bli riktigt tungt.

Nu har de minskat, men det blir ändå mycket att bära på ett arbetspass och finns det inte hiss får jag lämna pirran och bära varorna upp för trapporna. 

Man måste tycka om att vara ensam en del i det här jobbet. Jag träffar kollegor en kort stund innan jag kör iväg och när jag kommer tillbaka, annars sitter jag ensam och kör större delen av passen. 

Radion är otroligt viktig, den lyssnar jag på hela tiden i bilen. Det blir lite olika radiostationer, jag uppskattar att lyssna på musik väldigt mycket.”

Sören Larsson

Ålder: 62 år.

Yrke: Chaufför på Mathem.

Bor: Villa i Trångsund.

Bäst med jobbet: Ett ganska fritt jobb. Jag får se olika
platser hela tiden.

Sämst med jobbet: Vi får inte ha kontakt med kunderna på samma sätt sedan corona bröt ut. 

När smittspridningen av viruset covid-19 tog fart i Sverige i våras ökade beställningarna av hem- levererade matvaror dramatiskt.

Den högre nivån av hemleverans håller i sig. I september i år ökade hemleveranserna med 43 procent jämför med september förra året.