Smittan i julens köpfest hotar den butiksanställde
40 procent av butikerna har otillräckliga skydd inför julruschen, enligt Handelsanställdas skyddsombud. Så vad är viktigast? Nya försäljningsrekord eller att bromsa smittan? skriver Arbetets ledarskribent.
”Köpfesten” Black Friday drogs ut till en hel vecka, men det hjälpte inte mycket. Trängseln var stor i köpcentrum och butiker.
Polisen i Stockholm var chockad över att folk ville trängas på det viset mitt under pandemin, när smittspridningen dessutom ökar. Smittskyddsläkare förklarade att det är oacceptabelt. Det är bara att hålla med.
Det är obegripligt att folk inte lyssnar på och följer de enkla råden: Undvik onödiga besök i butiker. Trängs inte i onödan.
De som trotsar råden tror antagligen att de är odödliga. Uttrycket ”Shop till you drop” har fått en ny innebörd. För vissa kan galenskapen sluta med att de verkligen faller. Och julhandeln har knappt börjat.
De som drabbas mest av trängseln är de handelsanställda, de som inte kan jobba hemifrån och som känner sig exkluderade när myndigheterna talar om att hemarbete är det bästa alternativet.
De tillhör gruppen lågavlönade LO-medlemmar som enligt Region Stockholms Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin löper fyra gånger högre risk att dö i covid-19 än högavlönade tjänstemän.
Det är bra med plexiglas i kassorna, markeringar i golvet och handsprit lite överallt, men de butiksbiträden som plockar varor och servar kunder bland hyllor och galgar är oskyddade. Det är svårt att hålla avstånd och respekten saknas hos alltför många.
En enkät bland Handelsanställdas skyddsombud visar att alltför många butiker inte tar säkerheten på allvar.
Fyra av tio vittnar om att riskbedömningen inte varit tillräcklig och att personalen inte involverats i skyddsåtgärderna. Bara 16 procent av butikerna har infört kontantfritt för att minimera smittan.
E-handel ropas ut som lösningen på problemet. Ja, det kan visserligen minska trängseln i affärerna, men paketen som beställs ska i många fall hämtas i butiken.
E-handeln ökade enligt Postnord med 49 procent redan under andra kvartalet, inför julen väntas ännu fler välja att handla på nätet.
Nätshoppingen skapar andra problem för personalen. En inspektion av Arbetsmiljöverket avslöjar att åtta av tio paketterminaler och utlämningsställen har brister i arbetsmiljön.
När butiker förvandlas till postkontor saknas ibland rutiner helt, hos andra följs de inte.
Det förebyggande arbetsmiljöarbetet brister. Mycket av pakethanteringen sker manuellt och det blir en belastning på händer, armar och ryggar.
Även lätta paket blir en börda om de är tillräckligt många. Det kan ge skador som inte märks direkt, men kan ge besvär längre fram.
Arbetsmiljöverket ska gå vidare och undersöka e-handelns lager. Att det finns grava problem inom den branschen är redan känt.
Anställda vid Apoteas lager vittnar om ohållbar stress, sextrakasserier, kollektiva straff och kameraövervakning.
Det är läge att fundera på julen ska bli. Vad är viktigast? Nya försäljningsrekord eller att bromsa smittan?
Varför inte ge bort presentkort från butikerna att användas i bättre tider? Det kan rädda både affärerna och personalen.