Seger för Uber i Kalifornien – efter dyraste kampanjen någonsin
I samband med presidentvalet röstade delstaten Kalifornien för att Uber inte ska tvingas anställa sina förare. Appföretaget satsade miljarder på kampanjen.
Striden stod inte bara mellan Donald Trump och Joe Biden. Parallellt med presidentvalet röstade USA:s olika delstater om dussintals lokala lagförslag.
I Kalifornien röstade 58 procent av väljarna för att appföretagen Uber och Lyft i fortsättningen får klassificera sina förare som oberoende leverantörer, rapporterar al-Jazeera.
Resultatet innebär att den lag som delstaten stiftade i fjol, som krävde att förarna skulle anställas, nu ska rivas upp.
Uber och Lyft hade tillsammans lagt 200 miljoner dollar, motsvarande 1,7 miljarder kronor, på kampanjen. Aldrig tidigare i Kaliforniens historia har så mycket pengar satsats på att driva igenom ett lagförslag via valurnan.
De bägge appföretagens aktiekurser steg kraftigt efter beskedet.
För delstatens fackföreningar, som drev på fjolårets lagstiftning, var beskedet ett stort bakslag.
Att förarna nu återigen ska räknas som egenanställda innebär att de går miste om bland annat sjukförsäkringar och lagstadgad minimilön.
Uber och Lyft har deklarerat att företagen ska bygga upp egna trygghetssystem för förare som arbetar minst 25 timmar per vecka.
Även facken satsade pengar på kampanjen. Men summan, 20 miljoner dollar eller 173 miljoner kronor, bleknade i jämförelse med vad gig-ekonomins giganter pumpade in.