Skanskabygge i USA straffas – dödsolycka efter instruktioner på fel språk
Den venezuelanske migrantarbetaren krossades av en balk på motorvägsbygget i Florida. Nu straffas konsortiet SGL, där Skanska ingår, av det amerikanska arbetsmiljöverket. Den omkomne talade bara spanska – men säkerhetsinstruktionerna gavs bara på engelska.
Familjefadern Ulises Corrales Ibarra blev bara 37 år. Den 28 september i fjol, två år efter att han kommit till USA från krisens Venezuela, krossades han av en betongbalk på motorvägsbygget Interstate 4 i amerikanska Florida.
Nu bötfälls byggherren SGL Constructors, där Skanska och två andra företag ingår, rapporterar lokaltidningen Orlando Sentinel.
En stor del av byggnadsarbetarna på Interstate 4 tillhör enligt tidningen minoritetsgrupper, men arbetsmiljömyndigheten OSHA konstaterar att SGL:s säkerhetsinstruktioner gavs på engelska.
”Arbetsgivaren gav inte de anställda tillräcklig utbildning, på deras modersmål spanska, för att identifiera och undvika riskmoment”, skriver OSHA i sitt beslut.
För den överträdelsen får SGL en straffavgift på 13 494 dollar, motsvarande drygt 130 000 svenska kronor.
I samma inspektionsärende får SGL ytterligare tre straffavgifter på samma belopp för andra arbetsmiljöförseelser, vilket gör att slutsumman landar på 53 976 dollar, eller drygt 530 000 kronor.
I ett separat ärende fastslås att SGL gjort sig skyldig till en ”avsiktlig överträdelse” genom att förvara byggmaterial på ett sätt som medförde rasrisk.
Uppsåtet gör att OSHA:s straffavgift stiger till 134 937 dollar, drygt 1,3 miljoner kronor.
Ulises Corrales Ibarra blev den femte dödsoffret för arbetsplatsolyckor på Interstate 4, ett mångmiljardprojekt som både sprängt budgeten och dras med kraftiga förseningar.
Rosa Lozano, organisatör på byggfacket IUPAT, gör en koppling mellan olycksfrekvensen och att allt fler jobb läggs ut på underentreprenörer.
– Det vi ser är att man distanserar sig från ansvaret för vad som händer på de här arbetsplatserna, säger hon till Orlando Sentinel.
– Det borde finnas väldigt tydliga säkerhetsföreskrifter på varje nivå. Det skulle vara det mest effektiva sättet att förebygga många av dödsolyckorna och skadorna som inträffar på byggen som Interstate 4.
Orlando Sentinel har även kontaktat SGL, som nekat att kommentera straffavgifterna.