Ett tiotal låsta och tomma taxibilar står parkerade intill ett hyreshus nära Hässelby strands tunnelbanestation i västra Stockholm. Framför bilarna står två personer som håller på att se sitt livsverk gå i kras, och en förare som inte längre har någon att köra.

– Det är avveckling på gång just nu, säger vd:n och delägaren Fredrik Lindeberg som berättar att man just sålt en bil. Till ett kraftigt rabatterat pris eftersom ingen just nu vill ha några taxibilar.

– Den här tvärniten kom plötsligt. En vecka i mars så sa det bara schmack, och så försvann 80 procent av intäkterna, berättar han.

Coronakrisen har i stort sett dödat taxibranschen på bara några veckor. När nästan ingen längre reser och många jobbar hemma finns knappt någon kvar att köra. Vanligtvis jobbar ungefär 35 förare på företaget.

I dag kör ungefär 13 personer. 

En av de som just nu pausar helt är Saied Tagavi som kört taxi för Fredrik Lindebergs företag i ungefär 12 år. Han är pensionär och jobbar vanligtvis deltid för företaget. Han är också ordförande för Transports taxisektion i Stockholm och fackklubbsordförande i Taxi Stockholm.

Många taxiförare han är i kontakt med är just nu oroliga för hur de ska överleva.

– Det är svårt just nu, och många som mår jättedåligt. 

Enligt honom har en vanlig inställning i taxibranschen varit att det alltid finns jobb. Därför har många struntat i att gå med i a-kassan.

– Man trodde att det här är ingenting som kan hända, men nu har det hänt. Hela branschen är ett frågetecken. De säger till mig att de inte kommer att kunna betala hyran, eller försörja barnen.

Taxiföretaget i Hässelby Strand kör under Taxi Stockholms paraply, en av få taxiorganisationer med kollektivavtal och grundlön. Det innebär att alla taxiförare som jobbar heltid får minst 20 500 kronor i månaden, oavsett hur mycket de kör in.

Det innebär också att företaget just nu blöder pengar eftersom förarna inte når upp till i närheten av de summorna.

Inne på kontoret gör Robin Kwarnmark, en av de tre delägarna i företaget, en gest mot den whiteboardtavla där man har räknat på utgifterna och intäkterna. De svarta tuschsiffrorna talar sitt tydliga språk. 

– När alla fakturor kommit in och med uppskovet från Skatteverket har vi ungefär 1,2 miljoner på kontot. Nu på fredag betalar vi ut 400 000 i löner plus en halv miljon i skatter och sociala avgifter. Vi har maj kvar. Sedan går det inte går längre. Kanske juni också, säger Robin Kwarnmark

Hur känns det?
– Skitläskigt, säger Fredrik Lindeberg.

Robin Kwarnmark fyller lakoniskt i.

– Ja det är inte så kul, jag började för tolv år sedan, Fredrik har hållit på i trettio år. 

Men stödet från regeringen då? Det är ju tänkt att hjälpa krisande småföretag att övervintra tills coronapandemin lättar. 

Fredrik Lindeberg menar att de flesta av regeringens stödåtgärder inte alls hjälper taxibranschen. Visserligen har företaget utnyttjat möjligheten till uppskov med arbetsgivaravgifter.

Men korttidspermitteringar är meningslöst enligt honom eftersom företagets intäkter är direkt relaterade till hur många timmar förarna faktiskt är ute och kör. 

– Det lönar sig inte alls. För det är ju antalet timmar i bil som avgör om vi får in pengar eller inte.

När det gäller statens lånegaranti till små och medelstora företag, är det också kört enligt honom. Trots garantierna från staten vägrar bankerna just nu helt att låna ut pengar till taxiföretag. 

– Banken skrattar åt oss. Hela taxibranschen är no no.

Han efterlyser i stället något form av lönebidrag  från staten där förarna fortfarande kan jobba heltid.

– Kan vi få 80 procent i lönebidrag. Då kan vi kan fylla på kassan lite grann och sedan låta alla få jobba. 40 gubbar blir av med jobbet om det inte händer något.

Att Taxi Stockholms förare är några av få med en fast grundlön gör, enligt Saied Tagavi, att förarna kan vara trygga med att i alla fall få lön så länge företagen har pengar kvar i kassan.

Risken finns dock att det är just de företagen som först slås ut, samtidigt som de mer oseriösa företagen får lättare att övervintra. 

Har man inga anställda, eller enbart provision är det betydligt lättare att snabbt minska sina kostnader i en kris.

– Om det här fortsätter kommer väldigt många seriösa företag gå i konkurs. Vad är då kvar? Uber, Volt och gigekonomi, säger Saied Tagavi.

Fredrik Lindeberg berättar att han redan hört om företag som fuskar med korttidspermitteringar, något också Saied Tagavi bekräftar att han hört i samtal med förare. 

Bolagen låter förarna köra på heltid, samtidigt som de tar emot bidrag för att permittera dem på deltid.

– Risken är ju just nu att det är de oseriösa som kommer att överleva, säger Fredrik Lindeberg.