Slussvakter och plexiglas räddar arbetsmiljön på Systembolaget
Påsken är här och på Systembolaget laddas det med plexiglas och nyanställd personal. En krisplan tillåter även företaget att frångå kollektivavtal.
Strax efter lunch, ett par dagar före påsk, är det smockfullt på parkeringen utanför en stormarknad.
Om det inte vore för den lilla kön vid Systembolaget skulle man knappast tro att Folkhälsomyndigheten, en mil bort, uppmanar till avstånd mellan människor.
På butiken i Västberga, i södra Stockholm, gäller regeln en in, en ut. En anställd står utanför entrén och välkomnar kunderna och håller koll på kön.
– Vi har ett samverkansavtal i botten på företaget och de senaste veckorna har vi haft en dialog om hur vi ska jobba med arbetsmiljön, säger Maria Nilsson, som är ordförande för Systembolagets personalförening SPF Unionen.
På grund av personalbrist var företaget tvunget att dra ned på öppettiderna under ett par veckor ibland annat Stockholm. Men då blev det i stället trängre i butikerna.
Systembolaget har därför rekryterat 100 personer runt om i landet som bland annat fungerar som slussningsvakter.
Maria Nilsson berättar att sommarpersonal har haft möjlighet att påbörja sina anställningar tidigare. Det kan också bli aktuellt att personal från andra företag tillåts jobba på Systembolaget för att undvika uppsägningar inom till exempel detaljhandeln.
I en uppgörelse mellan facket och företagsledningen går det också vid behov att frångå kollektivavtal.
Ingen jobbar i dag på söndagar, men den möjligheten finns om det till exempel behövs lagerpåfyllning framöver.
– Fördelen med att vara ett monopol under en sådan här kris är att vi kan ta beslut som gäller för hela Sverige, säger Maria Nilsson.
På grund av oron för smitta har Systembolaget beslutat att sätta upp plexiglas vid alla kassor i landets butiker.
– Vi har upplevt att både kunder och personal känner behov av det och man har hoppats att få ut det överallt till påsk, berättar Maria Nilsson.
Sedan 1988 har hon jobbat på Systembolaget. Numera ägnar hon all sin arbetstid åt fackliga frågor men tre gånger om året hoppar hon in i butik; till påsk, midsommar och jul.
Inför varje påsk ökar Systembolagets försäljning. Men i år oroar sig Maria Nilsson lite extra.
– När det är oroliga tider kommer folk till oss. Det är bra om man har ögonen öppna för det är många människor som kan fara illa när det konsumeras mer.