Klädjättarnas ras drabbar textilarbetare hårt
Fabriker stänger och anställda skickas hem i Asien när klädkedjor stänger sina butiker i Europa och USA. Nu kritiseras företagen för att inte ta sitt ansvar.
– Modebolagen har en affärsmodell som bygger på att hundratusentals kvinnor i länder som Bangladesh, Indien och Kambodja syr kläderna. De har därför ett ansvar för vad som händer när de drastiskt minskar eller drar tillbaka ordrar, säger Maria Sjödin.
Hon är kommunikationsansvarig på den ideella föreningen Fair Action, som håller koll på den globala klädindustrin, och en av många som riktar kritik mot internationella varumärken.
När spridningen av coronaviruset tog fart stannade den globala detaljhandeln.
En av de värst drabbade branscherna är just modeindustrin. Folk slutade shoppa kläder och modebolagen agerade blixtsnabbt.
H&M har hittills stängt tusentals butiker, delvis på grund av utegångsförbud i många länder. Andra klädkedjor har tagit liknande beslut. Det har drabbat anställda i de berörda butikerna.
Men modebolagen har också stoppat produktionen hos sina underleverantörer.
I Bangladesh, där fyra miljoner arbetar inom textilindustrin, hade förra veckan ordrar senarelagts eller stoppats till ett värde om 1,4 miljarder kronor, rapporterar Reuters.
På grund av stopp i produktionen, men också på grund av spridningen av viruset och karantäner, har textilarbetare blivit av med sina jobb.
– Det här är mycket allvarligt. Att inte få betalt för en dag eller en vecka innebär försörjningsproblem. Det finns ingen social trygghet i de flesta av dessa länder, säger Christie Miedema, samordnare på den ideella organisationen Clean Clothes Campaign.
Organisationen uppmanar varumärken att ta sitt ansvar och att finansiella institutioner stöttar den globala textilindustrin.
Clean Clothes Campaign har uppgifter på att anställda inte heller fått innestående löner utbetalda när de skickats hem på grund av produktionsstopp.
Om det vittnar även Khalid Mahmood. Han är chef på den ideella organisationen Labour Education Foundation i Pakistan som verkar för bättre arbetsvillkor.
”Hittills har internationella varumärken inte vidtagit några konkreta åtgärder tillsammans med sina underleverantörer. Anställda har ingen möjlighet till försörjning nu och många har heller inte fått innestående löner för mars”, skriver Khalid Mahmood i ett mejl till Arbetet Global.
Först valde modemärken att stoppa produktionen hos sina leverantörer i landet. Men nu har övriga fabriker också stängt på grund av ett utegångsförbud som trädde i kraft 25 mars.
Närmare två miljoner textilarbetare måste stanna hemma.
Khalid Mahmood anser att situationen i Pakistan är allvarlig och att återhämtningen kommer att ta lång tid.
”Den federala regeringen har sagt att alla som förlorar sina jobb ska få 3 000 rupier (cirka 180 kronor reds anm) per månad. Det är en förolämpning mot arbetarna”, skriver han.
Minimilönen i stora klädexportländer såsom Bangladesh och Pakistan är runt 800 kronor i månaden.
– Företag som har makten i en leverantörskedja och sätter priserna kan inte bara avbryta beställningar och säga att det inte är deras ansvar, säger Christie Miedema, på Clean Clothes Campaign.
Klädkedjan Gina Tricot, som bland annat har produktion i Bangladesh och Pakistan, håller på att se över vårens kollektion. På frågan om företaget stöttar anställda hos underleverantörer svarar kommunikationschefen Sanna Franklin:
– Vi ser över situationen tillsammans för att hitta lösningar och göra vad vi kan. Vi känner ett enormt ansvar för våra leverantörer.
Vilken möjlighet till försörjning har dessa anställda nu?
– Många har fortfarande produktion i fabrikerna. Vi jobbar tillsammans med våra lokala CSR- specialister för att säkra goda och etiska arbetsvillkor även i kriser som denna.
Lindex, som också är en stor importör av kläder från Sydostasien, skriver i ett mejl att företaget inte kan prioritera Arbetet Globals frågor just nu.
Även H&M har fått frågor hur man hanterar arbetslöshet bland sina underleverantörer.
”H&M-gruppen arbetar hårt för att hantera situationen på bästa möjliga sätt, både ur ett affärsperspektiv, men även ur ett individ – och miljöperspektiv. Vi är väl medvetna om den sårbarhet som våra leverantörer och textilarbetare befinner sig i och vi står i nära dialog med våra samarbetspartners och andra aktörer inom industrin för att se hur vi kan och bör stötta i denna svåra situation”, skriver företaget i ett mejl.
H&M meddelar att bolaget snabbt vill stötta och rikta insatser mot de länder som är ytterst beroende av textilindustrin.
”Vi hoppas kunna kommunicera mer om dessa initiativ inom kort.”