Hallå kids – är det hiphop med uslish arbetsvillkor?
Arbetets kulturredaktör kommenterar den ungdomliga debatten kring jobbappen Workish.
Flera kända svenska artister som Linda Pira, Cherrie, Stor och Dani M har marknadsfört appen med det ungdomliga namnet ”Workish” för sina följare på Instagram.
Workish är en gigjobbsförmedlare som säger sig förmedla enklare sysslor mot att de får tolv procent av arbetarens ersättning. Jobben kan vara exempelvis att hämta och lämna, städning, trädgårdsarbete eller IT.
Du, som arbetare, räknas som egenanställd och gör därför upp med uppdragsgivaren om ersättningen. Vilket skapar prispress på arvoden i kombination med fullständig avsaknad av försäkringar eller skydd.
Bloggaren Max Karlsson konstaterar i en genomgång av Workish-appen att de inte tar något som helst ansvar för någonting mellan arbetsköparen och den som utför jobbet.
Får du inte ut någon lön, då är det inte Workish ansvar. Inte heller om du skadar dig när du utför arbetet appen förmedlat.
Kanske föranledde det arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) att med fast hand vända kepsen bak och fram och höja ett varningens finger på ungdomliga sociala mediet Twitter – som mestadels befolkas av desperat frånskilda 40-plusare
Deklaration av ersättningen? Ditt ansvar. De hänvisar till skatteverket. Workish ser sig inte som juridisk part. De ska bara ha sina tolv procent av din lön.
Det har talats en del om enklare jobb som en väg in i arbetslivet. Men hur de här jobben ska resultera i något annat än pressade arvoden, sämre avtal och regelrätta blåsningar är oklart.
Att i stort sett alla musikartister är fullständiga sellouts i dag är ingen hemlighet. Den processen drog igång i stort sett så fort chocken lagt sig efter Beyoncés Pepsireklam på första Sverigegiget.
Flera av artisterna som marknadsför Workish har högt socialt patos och nära kopplingar till den svenska vänsterrörelsen. Till exempel Linda Pira, som även sitter i bolagets styrelse.
Artisterna som marknadsför appen har en ung publik. Man hör ju på namnet att Workish har ett ungdomligt tilltal.
Nu gäller det att tala ungdomarna tillrätta på ungdomarnas språk.
Kanske föranledde det arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) att med fast hand vända kepsen bak och fram och höja ett varningens finger på ungdomliga sociala mediet Twitter – som mestadels befolkas av desperat frånskilda 40-plussare.
”Att smita från skatt eller lura någon att jobba för låga löner och med sämre villkor är inte hippt. #Workish”