”Utan betygen skulle jag inte köra taxi alls”
Uberföraren Cathrine Lind berättar om rättvis och orättvis betygsättning.
”Det händer inte ofta, men när någon beter sig illa i min bil biter jag helst ihop för att inte skapa dålig stämning. Man kan ju inte ha personkemi med alla man möter. Att få ett bra betyg spelar otroligt stor roll för mig som förare.
Men en sak kan jag inte acceptera. När de bryter mot lagen. Då måste jag ju säga till, annars kan jag förlora min legitimation.
Som när de vill vara fem i bilen, fast det tydligt står att bilen bara tar fyra passagerare. Eller när de vill ta med alkohol in i bilen. Då vet jag också att nu åker jag ner i rejting, jag får ett sämre betyg i appen.
Jag sade till några unga tjejer som tagit studenten att ”de där burkarna kommer inte med i min bil”. Då fick jag en etta och då kände jag att livet är allt bra trist.
Det är orättvist. Jag har ju bara gjort mitt jobb.
Jag kan tänka mig att många förare väljer att hellre boka av resan än att få en nedrejting. Hamnar du under 4,0 i betyg blir du avstängd. Jag har 4,99. Nästan fem! Systemet med betygsättning är bra men kunderna måste få mer information om hur man rejtar mer rättvist.
Vi bedömer ju kunderna också. Det är A och O för mig. Utan det skulle jag som kvinna inte köra taxi. Särskilt inte kvällar och nätter. Betyget ger mig en vink om passagerarens beteende i en taxibil.
Jag tar aldrig en kund som har under 4,6. Har de under det, då har de kanske varit överförfriskade och kräkts i bilen. Men beakta, kommer någon under 4,6 då handlar det inte om en – utan många – dumheter.
Eller så har de varit i Frankrike. Där har förarna en ful ovana att rejta ner kunder som inte pratar franska.
Vi har en helt annan syn på rejting i Sverige än resten av världen. Som USA. Där börjar man med femman och drar av om man är missnöjd. Här börjar man nedifrån och så ska vi jobba oss upp. Det är helt fel.
Vanligt att ranka förare
- Att ständigt bli bedömd är vardag i många yrken. På sajter och i appar tycker kunder till. Ibland omnämns arbetsplatsen, ibland en enskild arbetstagare.
- Även traditionella taxibolag har rejting. Cabonline, där Taxi kurir ingår, har en app där kunden kan rejta förare och bil. Men föraren kan inte rejta kunden.
- Även i kollektivtrafiken har försök gjorts med rejting. Då har passageraren kunnat välja att trycka på knappar med glada/sura gubbar vid utgången.
Jag får ofta höra att ”en trea är väl bra”. Nej. Då är det bara 60 procent godkänt. Ge en femma om du är nöjd.
Jag gör mitt jobb, försöker ta kunderna så säkert som möjligt till platsen och lyssnar på kunden. Någon vill ha det tyst. Någon vill ha musik. Betygen från kunderna gör att jag tänker lite extra på service.
Jag hade faktiskt en diskussion med en kund som tyckte vi var lite tråkiga och sade: ”Förarna pratar inte”. Då sade jag: ”Vet du vad? Det kanske beror på att de fokuserar på trafiken. Kan du förklara för mig hur förare ska vara för att få en femma? Ska jag köra Wallmans salonger och dansa och sjunga? Eller är det viktigast att jag kör säkert och du kommer fram?”
Cathrine Lind
Ålder: 57.
Jobbar med: Kör Ubertaxi.
Tjänar i månaden: Mellan 20 000 och 30 000 kronor.
Bäst med jobbet: Friheten att välja när jag jobbar och alla möten med underbara människor på väg någonstans.
Sämst med jobbet: När jag gjort mitt allra bästa och får en dålig feedback ändå, vilket hänt tre gånger under 1,5 år.