Runt om i landet syns nu en omfattande affischkampanj från Lärarförbundet, med kända svenskar som tv-profilen Mark Levengood, astronauten Christer Fuglesang och sångerskan Seinabo Sey.

Organisationen hade tidigare i år en kampanj får en enad lärarkår, under parollen “Berättelsen om Lärarförbundet”.

Förbundet har satsat stora pengar på kommunikation, visar siffror från Kantar Sifo som Resumé låtit ta fram. 

Sammanlagt har de köpt reklam för 37,4 miljoner kronor under årets sex första månader.

Det är överlägset mer än andra fackförbund.

Sveriges största fack Unionen spenderade 21,4 miljoner under samma period, medan LO la 19,3 miljoner. 

Lärarförbundets kommunikationschef och ansvarig för marknad Ida Strutt hävdar i en mejlintervju med Resumé att siffrorna inte stämmer. 

– Siffrorna är kraftigt missvisande och inte i närheten av våra faktiska kostnader. Vi har självklart sett till att förhandla oss till bra rabatter. Men vi gör en offensiv satsning för att förklara vad vi står för och vilka vi finns till för, säger Ida Strutt till Resumé.

Hon vill dock inte möta siffrorna med egna beräkningar, skriver Resumé. 

Fackförbundens medieinvesteringar januari-juni 2019

  • Lärarförbundet 37,4 miljoner kronor
  • Unionen 21,4
  • LO 19,3
  • Vision 7,6 
  • Jusek 4,7
  • Kommunal 2,7
  • Sveriges Ingenjörer 1,2

Källa: Kantar Sifo, Resumé