Arbetet Global

Få fackliga utrikesnyheter, reportage och fördjupning med Arbetet Global med Erik Larsson och Linda Flood

Flera internationella medier är fientligt inställda till Turkiet, hävdar den turkiska tankesmedjan Seta i en rapport som går igenom hur stora internationella medier rapporterat om den misslyckas statskuppen 2016 samt hur regeringen hanterat ekonomin och kurdfrågan.

Tankesmedjan svartlistar dessutom ett stort antal journalister som arbetar för internationella medier, som BBC, Deutsche Welle och Euronews, uppger tidningen Journalisten.

Seta – som beskriver sig själv som oberoende men betraktas av många som regeringstrogen – hävdar att organisationer som bevakar pressfrihetsfrågor också är fientliga mot den turkiska regeringen.

Svartlistningen av journalister har fått det turkiska journalistfacket TSG att agera.

På måndagen stämde de tillsammans med Media and Law Studies Association (MLSA) Seta i domstol i Istanbul för förtal, skriver Journalisten.

I stämningsansökan hävdar facket att uppgifterna i rapporten är uppviglande och att uppgifter som lämnats i den är manipulerade. Enligt TGS har Seta beskrivit journalistisk aktivitet som brott.