Chefer på Willys kränker anställda
Butikschefen kallade de anställda på Willys för spritfeta, lata och bortskämda. Och han är inte ensam. Tidningen Handelsnytt avslöjar problem med ledningen i flera Willysbutiker i landet.
Flera butiker i matvarukedjan Willys har problem med chefer som kränker anställda, uppger tidningen Handelsnytt.
– När någon var sjuk var det för att man var fet och lat. Om någon sa ifrån skulle man mobba ut dem så att de slutade, säger en tidigare teamchef i kassan på en butik i Norrland.
Enligt Handelsnytts källor har butiken haft problem med chefen i mer än tio år, utan att något förbättrats.
I stället för att chefen bytts ut har de anställda fått en kurs i stresshantering när de lyft problemen högre i organisationen. Totalt har 17 personer sagt upp sig från butiken på grund av chefens kränkningar, uppger källor till tidningen.
Butikschefen själv har en annan bild av vad som skett.
Han säger till Handelsnytt att han inte delar bilden av att kränkningar lett till att anställda slutat.
– Det är deras sanning. Min sanning är något helt annat.
Han har dock tilldelats en erinran och bett om ursäkt för vissa uttalanden, men jobbar vidare i butiken.
Men problemen gäller inte bara butiken i Norrland.
Handelsnytt har varit i kontakt med 35 anställda, före detta anställda och chefer på 16 Willysbutiker spridda över landet.
I sju butiker upplevs arbetsmiljö vara bra, men resten har problem med butiksledningen, enligt tidningen.
Till det kommer ytterligare 13 butiker där det är, eller nyligen har varit problem med chefer.
Det handlar om allt från toapauser som inte får vara mer än fem minuter, gravida som inte får sina sjukintyg godkända, anställda som straffas med dålig schemaläggning, mobbning och rasism.
Enligt fackliga källor på Willys är en aggressiv attityd mot facket och bristande utbildning bland chefer några av skälen till problemen.
– Willys har försökt att tysta både lokala och centrala förtroendevalda. Det ledde till att Axfoods ledning krävde bättring från de högre cheferna. Sedan dess har det blivit något bättre, säger Hans Boberg, ombudsman med ansvar för Willys på Handels i Stockholm.
Han har suttit i flera möten och förhandlingar om kränkningar av fackliga på Willys och anser att matvarukedjan sticker ut med sina chefsproblem.
Varken Willys HR-chef eller vd, vill kommentera uppgifterna i Handelsnytt men kommunikationschefen Johanna Eurén bemöter kritiken via mejl.
Hon skriver till tidningen att Willys tar allvarligt på uppgifterna.
– Att uttrycka sig eller agera rasistiskt eller kränkande är helt oacceptabelt, skriver hon, och tillägger att kränkningar av fackliga absolut inte får förekomma.
Enligt Willys är de flesta anställda ändå nöjda med sina chefer, vilket ska bekräftas av en medarbetarenkät. Den har Handelsnytt dock inte fått ta del av.