Arbetsförmedlingens nya grafiska utseende har lanserats lite i smyg, för det är inte fråga om att byta ut alla skyltar eller loggor på en gång.

Men det ligger ett stort och genomtänkt arbete bakom, berättar Mikael Sjöberg, generaldirektör för Arbetsförmedlingen.

– Vi utvecklar Arbetsförmedlingen, det är stora förändringar. Vi är inne i en intensiv digitaliseringsfas. Ett exempel på detta är vårt sätt att kommunicera med text och bilder. Vår logga uppdateras, och vi byter också typsnitt, berättar han stolt och visar på den gröna loggan med mörkblå text, där Arbetsförmedlingens namn finns både på svenska och engelska eftersom många svenskar nu har ett annat modersmål.

Skiftet har föregåtts av ett omfattande arbete, förklarar han.

Det handlar om hur myndigheten uppträder, och hur arbetssökande och arbetsgivare ska uppfatta budskapet. Själva loggan ska signalera att Arbetsförmedlingen hänger med sin tid.

Det mesta av jobbet har gjorts internt, men utformandet av den nya loggan har kostat omkring 850 000 kronor i externa kostnader, enligt Arbetsförmedlingens kommunikationsdirektör Mikael Hvinlund.

”Det mesta vi gör handlar om löpande utvecklingsarbete — det är en del av det vardagliga jobbet. Vi förnyar oss kontinuerligt”, skriver Mikael Hvinlund till TT.

Men Arbetsförmedlingen har fått hård kritik — bland annat för ineffektivitet, stelbent byråkrati och bristande matchning.

Alliansen, med Moderaterna som främsta kritiker, har till och med tankar på att helt slopa myndigheten i dess nuvarande form om de får makten efter valet.

Frågan är om kritiken tystas genom ett byte av den grafiska profilen. Fast både Mikael Sjöberg och Mikael Hvinlund hävdar att den nya loggan bara är själva toppen på isberget.

”Kan vara riskabelt att lägga ned Arbets­förmedlingen”

Nyheter

Arbetsförmedlingen är ny, och det manifesteras nu med det nya utseendet.

– Målet är att skapa en tydligare bild av Arbetsförmedlingen. Vi vill göra det lättare för arbetssökande och arbetsgivare att snabbt ta till sig vår information, och underlätta att hitta jobb eller rätt kompetens, säger Mikael Sjöberg.

– Vi tycker att det är bättre om Arbetsförmedlingen ser till innehållet i stället för till ytan. Det här låter som en felprioritering. Myndigheten brottas med stora förtroendeproblem, men vi tror varken att de arbetssökande eller arbetsgivarnas förtroende ökar av ett nytt utseende, säger Jessica Polfjärd, arbetsmarknadspolitisk talesperson hos Moderaterna.

Myndigheten har fått i uppdrag att förbättra sig, berättar hon.

– Men vi har hittills inte sett några resultat, säger Jessica Polfjärd.

Johanna Cederblad/TT

Grafiskt utseende införs stegvis

Arbetsförmedlingens nya grafiska utseende införs stegvis. De gamla skyltarna med det blå-vita a:et kommer till exempel att få sitta kvar tills de går sönder eller kontoret flyttar. På webben ändras utseendet. Det pappersmaterial som Arbetsförmedlingen använder byts successivt.

Kostnaden är mest intern, enligt Arbetsförmedlingen, men 850 000 kronor exklusive moms har betalats under förra året till företaget Gullers Group för översyn av logga och varumärke

Källa: Arbetsförmedlingen