– Nu har vi tagit ett första steg mot en rejäl förbättring av villkoren i branschen. Alla de tusentals förare som uteslutande kör upphandlad trafik, och som har minst två år i yrket, ska ha minst 23 239 kronor i fast månadslön. Tidigare har många tvingats jobba på löner ned mot 19 000 kronor, säger Tommy Wreeth som är ordförande för Transportarbetareförbundet till tidningen Transportarbetaren.

För den som står utan erfarenhet börjar månadslönen dock på 22 758 kronor. Men den stora nyheten i kollektivavtalet mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens arbetsgivareförbund är alltså att förare som tidigare kört på ackord, nu får en fast månadslön. Regeln om fast månadslön börjar gälla från upphandlingar som sker från och med den första december i år.

För den som kör på provision ska lönespecifikationen blir lättare att läsa av. Arbetat tid, innestående semester och vilket inkört belopp lönen beräknas utifrån ska framgå på lönebeskedet. Chaufförer som kör på procentlön har rätt till en minsta garantilön. Garantibeloppen höjs med totalt 6,5 procent under avtalsperioden som sträcker sig över tre år.

Avtalet gäller från den 1 juli i år till och med den 30 juni 2020. Retroaktiv lön ska betalas ut senast den sista december i år.

– Det är viktigt att medlemmar som slutat köra taxi eller bytt arbetsgivare under sensommaren eller hösten anmäler det till företaget senast den 30 november, annars går man miste om den retroaktiva lönen, säger Transportarbetareförbundets förhandlare Lars Mikaelsson till Transportarbetaren.

 

Räkna ut vad du får:

Facket har tagit fram den så kallade Garantilöneräknaren, där du som kör på procent och har kollektivavtal själv kan kolla vad du ska tjäna.