En vecka har nu gått sedan de två bolagen, Reno Norden och Suez, tog över sophämtningen i Stockholm. Och hittills har väl resultatet blivit sådär.

På en vecka har det kommunala bolaget Stockholm Vatten och Avfall fått in över femtusen reklamationer om sophämtningen.

Den nya personalen har svårt att hitta och saknar rätt nycklar och koder. Enligt bolaget har även tidigare entreprenörer saboterat inför bytet.

– Just nu försöker vi lösa de problem som är akuta, att sophämtare inte hittar in i rummen och liknande. Vi har inte gjort en anmälan än men all medveten sabotage kommer att polisanmälas, säger Alexandra Fleetwood som är pressansvarig på Stockholm Vatten och Avfall utan att vilja gå närmare på exakt vad eller vilka som kommer att anmälas till polisen

Då har det har gått över tre månader sedan sopkonflikten inleddes i Stockholm.

Den som slutade med att ett 50-tal sopgubbar lämnade sina jobb efter stort missnöje med det lönesystem som Reno Norden skulle införa från den första oktober.

Inte heller den konflikten är över. Var och en av dem blev stämda till Arbetsdomstolen (AD) för att ha strejkat olovligt.

Deras företrädare menar nu i stället att det blivit avskedade. I december ska parterna mötas i AD.

RenoNorden går nu ut och vädjar till stockholmare om hjälp.

Bolaget vill att kunder själva ska mejla in uppgifter som hur man kommer in i soprummet, hur många dörrar man måste passera, vad det står på dörrarna till soprummen och gärna foton på båda sidor av den nyckel som krävs för att komma in i soprummet.

Kunder, som bostadsrättsföreningar uppmanas också markera var soprummet ligger och hålla dörrarna öppna.