Var tionde person på jordklotet har spelat ett svenskt dataspel, och bland de mest populära är Minecraft och Battlefield.

I det ena spelet skapar du världar och i det andra förintar du dem. Nästa framgång kan vara Fe, som utvecklas av en studio i Göteborg.

När The Guardian listade de bästa spelen från årets Gamescom-mässa i Köln nämndes deras spel i samma andetag som Nintendos nya Super Mario-spel.

I Fe vaknar du upp som en rävliknande varelse i en mörk och främmande skog. Mer än så får du inte veta förrän du kastas ut i den vida världen utan medel att vare sig kommunicera eller försvara dig.

– Alla vi som jobbar med Fe växte upp på landet och lekte ute i naturen när vi var barn. Det finns en frihet i det. Att leka i en miljö som inte är tillverkad för lek. När vi diskuterade olika scenarion där man fritt kunde utforska en värld så kretsade många av idéerna kring barndomsminnen av skogen och djuren som levde där, säger Andreas Beijer, creative director på spelstudion Zoink.

Andreas Beijer beskriver Fe som ett spel som ställer frågor och låter spelarna komma med svaren. Det rör sig om kommunikation i flera bemärkelser.

Varelsen behöver lära sig sätt att kommunicera med sin omvärld snarare än att med våld besegra den.

På Zoinks hemsida står det att Fe också handlar om vår relation till naturen och djuren som befolkar den.

Det finns inget uttalat politiskt i det, men i undertexten ekar det. Ett slags allemansrätt i dataspelsformat. Det påminner om det Umeå-utvecklade spelet Unravel som släpptes förra året.

I det fick vi också utforska svenska skogar i dataspelstappning, och på en nivå gick det även att skymta de då pågående gruvprotesterna i Norrland.

Fe har goda förutsättningar att bli en framgång.

Göteborgsstudion backas upp av det internationella spelförlaget EA och speljournalister världen över har kallat Fe för ett av nästa års mest intressanta spel.

Förutsatt att spelpubliken är redo för en värld som ska förstås och respekteras snarare än skapas eller förstöras.