JOHANNESBURG 36 timmar i sträck. Så länge försökte Nhlanhla Khuzwayo jobba tills han åkte hem klockan 18 på söndagskvällen.
Endast ett par timmars sömn fick han i sin vita Toyota Corolla. Men mycket jobb blev det inte – ändå var han tvungen att vara ute på gatan för att locka potentiella kunder.
– Det är tufft nu. Svårt att överleva, säger han klagande.
Kunderna bojkottar de ordinarie taxibolagen på grund av priserna. Att färdas mellan två områden i Johannesburg är nästan hälften så dyrt med Uber som med vanliga taxibilar. Dessutom anser Ubers kunder att det är smidigt att slippa betala kontant då summan dras direkt från det betalkort som är registrerat i Uberappen.
För fler globala nyheter – följ oss på Facebook
I Sandton där Nhlanhla Khuzwayo står parkerad har polisen satt in extra bevakning de senaste dagarna. Detta efter att flera Uberförare blivit attackerade. I fjol misshandlades tre Uberförare i samma område och stora stenblock kastades mot deras bilar.
– Vi måste jaga iväg dem, det är det enda sättet för oss att visa vårt missnöje. Jag har fyra barn, hur ska jag försörja dem om jag inte har någon inkomst?, frågar sig Nhlanhla Khuzwayo.
Sandton är ett av Johannesburg finare områden med finanskvarter och restauranger. Här finns kunderna med mest pengar och därför är det också här som de flesta bråken urartar.
När solen gått ner träffar Arbetet Global Uberföraren Aaron som försöker undvika Sandton så mycket som möjligt efter skymning.
– Jag åker hit på egen risk. Om något händer är det jag som får stå för kostnaderna, Uber ersätter ingenting, säger Aaron som inte vill uppge sitt efternamn.
Uber finns idag i fem sydafrikanska städer och överallt drabbar taxibolagen samman med uberförare.
Uber räknas inte som ett officiellt transportmedel. Taxibolag har försökt pressa regeringen till att reglera Ubers verksamhet, utan att lyckas. Konflikten är så utbredd att det halvstatliga tågbolaget Gautrain sätter upp lappar på sina stationer i Johannesburg om att det tar avstånd från bråken.
Nhlanhla Khuzwayo, som strejkat mot Uber, oroas över situationen.
– Många kommer dö innan staten gör något. Men Uberförarna måste också förstå att de måste göra något, fortsätter Nhlanhla Khuzwayo.
Innan Uber etablerade sig i Sydafrika, 2013, låg hans månadsinkomst på 12 000 rand, drygt 8000 kronor. I dag är den halverad.
Nhlanhla Khuzwayo menar att Uberförarna inte bara förstör för de ordinarie taxibolagen, utan även för sig själva.
– De tjänar heller ingenting eftersom Uber tar så mycket provision. Jag provade faktiskt att köra för Uber 2014 men det var alldeles för mycket jobb för väldigt lite pengar.
Men det är inget som Uberföraren Aaron skriver under på. En genomsnittlig månad drar han in 20 000 rand, cirka 14 000 kronor.
– Taxiförarna måste ge sig och inse att marknaden är fri och att vi lever i ett modernt samhälle, säger Aaron.