Foto: Anders Wiklund

Facken vid Scania har tecknat ett avtal som garanterar att jobben blir kvar även när Volkswagen jagar samordningsfördelar inom koncernen.

Enligt IF Metall är avtalet, som tecknades på onsdagen och gäller till i första hand till 2026, det första i sitt slag i Sverige.

Volkswagens uppköp av lastbilstillverkaren Scania 2014 ledde till spekulationer i media om att produktion och utveckling skulle flyttas från Sverige.

– Något konkret hot mot våra jobb har vi inte sett, men uppköpet väckte oro, säger Johan Järvklo, ordförande för IF Metallklubben på Scania. Det är naturligt att företagen söker synergieffekter, de vill inte göra samma sak på två ställen.

– Avtalet gör att vi kan slå bort den oron. cabiDet är väldigt skönt.

Med avtalet godkänner facken olika projekt som ska ge samordningsfördelar mellan Scania och den tyska lastbilstillverkaren MAN. I gengäld ska alltså inga jobb försvinna till följd av projekten.

– I praktiken har vi veto: Facken ska godkänna de synergiprojekt som företaget vill driva vidare, säger Johan Järvklo.

I uppgörelsen slås också fast att praktiskt taget all produktion blir kvar där den finns i dag. Enda undantagen är produktionen av framaxlar, som samlas hos MAN, och växellådor, som uteslutande ska tillverkas av Scania.

Avtalet har undertecknats av samtliga fack vid Scania, det vill säga IF Metall, Unionen, Ledarna och akademikerföreningen AF, liksom koncernfacken vid MAN och Volkswagen. Motparterna är ledningen och styrelsen för Volkswagen Truck and Bus, där även de verkställande direktörerna för MAN och Scania ingår. Avtalet, som gäller företagens anställda världen över, skyddar bara mot att jobb försvinner till följd av samordning mellan företagen – inte mot neddragningar som beror på minskad efterfrågan.