taxi2

Fredrik Wallén (KD) blev överkörd av alliansen – men kom till Transports utfrågning. Foto: NORA LOREK

 

För snart två månader sedan togs beslutet om nästa färdtjänstupphandling i Stockholms läns landsting. I går ställde Transport politikerna i Stockholm mot väggen om upphandlingen.

De som dök upp, vill säga. Den tyngsta makthavaren, trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M), var inbjuden – men kom inte.

Mötet blev en sorts minnesstund över ännu en upphandling som pressar taxiförarnas villkor mot botten. Det blir inte ett ord om schysta villkor i anbudsunderlaget.

Därmed är det riggat för att Taxi Kurir och Taxi 020 tar hand om i stort sett all färdtjänst med taxi i Stockholms län i ytterligare minst två, kanske fyra år, framåt med start 2016.

Knappt en månad efter upphandlingsbeslutet såldes Taxi Kurir och Taxi 020 till amerikanska riskkapitalister. HIG Capital köpte Fågelviksgruppen. Priset är hemligt, men ägaren Rolf Karlsson borde ha fått ett par miljarder eller så.

Tumregeln är att priset hamnar någonstans runt tio gånger bruttovinsten. Fågelviksgruppens resultat före bokslutsdispositioner och skatt var 226 miljoner kronor 2013.

Landstinget i Stockholms län köper färdtjänst för 1,3 miljarder kronor om året. Ungefär hälften går till taxiresor. Färdtjänstförarna kör på rakt ackord. Många kör långt mer än 40 timmar i veckan för att uppnå en någorlunda rimlig lön.

Inför valet hade Kristdemokraterna lovat ändring. De skulle jobba för att få in krav på kollektivavtalsliknande villkor i upphandlingen. De andra allianspartierna sa nej – och upphandlingen blev flera månader försenad.

Det slutade med att Kristdemokraterna blev överkörda. Därmed hamnade Fredrik Wallén (KD) i skottgluggen för en svekdebatt.

– Vi drev vårt krav i förhandlingarna med alliansen. Till slut landade vi i en överenskommelse som känns hanterbar, sa han och hänvisade till att landstinget utreder hur färdtjänsten ska se ut och handlas upp i framtiden.

Kommunals jurist Oskar Taxén drog juridiken kring offentliga upphandlingar. Han sa att offentliga upphandlare visst kan kräva villkor enligt kollektivavtal. Det är inte ens en stridsfråga längre.

– Skyll inte på juristerna. Om bara den politiska viljan finns går det att ställa både sociala och miljömässiga krav, förklarade han.

Landstingets jurister i Stockholm gör en annan tolkning, enligt Christoffer Fagerberg (FP).

– Det finns inget lagrum som tillåter krav på villkor enligt kollektivavtal. Man kan ställa kravet och hoppas på att det inte överklagas. Från alliansen var vi inte beredda att ta den risken.

Därmed blir det lättare för de amerikanska riskkapitalisterna att räkna hem affären. Fågelviksgruppen lär vinna igen och tjäna pengar på färdtjänst.

Landstingets upphandlingar har skapat ett oligopol, konstaterade oppositionslandstingsrådet Nanna Wikholm. Det finns egentligen bara en konkurrent. Det är Taxi Stockholm, som har kollektivavtal.

Och den som har kollektivavtal vinner inga upphandlingar i Stockholms läns landsting. Så har det åtminstone sett ut hittills.