Foto: Pontus Lundahl

Foto: Pontus Lundahl

Taxibranschens gigant Fågelviksgruppen, med Taxi Kurir och Taxi 020 som främsta varumärken, såldes till ett amerikanskt riskkapitalbolag för två veckor sedan. Affären ska godkännas av Konkurrensverket.

– Jag blev väldigt förvånad med tanke på den dåliga lönsamheten i taxibranschen. Taxiförbundet gör stor sak av att marginalerna är så små. Och vi ser att taxiförarna har väldigt dåliga villkor, inte minst i storstäderna, säger Mattias Schulstad, utredare på Transport.

Men uppenbarligen går det att tjäna pengar.

– Vi ser att en allt större del av kakan går till bolag som driver taxiväxlar, berättar Susanna Alexius, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.

I ett pressmeddelande talar köparna, riskkapitalbolaget HIG Capital, om taxi som ”en framtidsbransch” med ”unika möjligheter”. Det är andra tongångar än de vanliga.

Fågelviksgruppen äger 35 taxibolag och beställningscentraler i Sverige, Norge och Lettland plus några fastighetsbolag i Spanien. Gruppen omsatte fem miljarder förra året.

Därmed måste affären anmälas till Konkurrensverket.

2013 omsatte Fågelviksgruppen 4,2 miljarder. Av den summan var 700 miljoner fasta avgifter, provision och andra intäkter från anslutna taxi-åkerier. Det är var sjätte inkörd krona – eller 17 procent. Det framgår av HIG Capitals anmälan till Konkurrensverket.

Taxiförare brukar få mellan 35 och 45 procent av varje inkörd krona i lön.

Fågelviksgruppen är bara franchisegivare och mellanhand vid privata taxiresor. Det är de nya USA-ägarna som gör beskrivningen. När samhället betalar är Fågelviksgruppens olika taxibolag avtalsparter.

– Fågelviksgruppen tar inga risker. Det gör underleverantörerna. Deras villkor styrs helt av vilket anbud Fågelviksgruppen lägger. Därför får vi problemen med barn, sjuka och gamla som väntar på en taxi som aldrig kommer. Förarna tjänar så dåligt att de hellre kör privatkunder,  förklarar Mattias Schulstad.

Det här är Fågelviksgruppens affärsidé, anser han:

– De dumpar priserna för att vinna uppdrag och få ut fler bilar. Fler bilar betyder fler franchisetagare och mer pengar till Fågelviksgruppen.

Gruppen växer snabbt och lägger under sig det ena taxibolaget efter det andra. För förarna betyder det ett fortsatt race mot botten. Få av Fågelviksgruppens åkare har kollektivavtal. Förarna får betalt i procent av vad de kör in. De har inga avtalsförsäkringar eller avtalspension.

– Taxiförbundets egen branschanalys visar att branschen konsolideras. Små företag slås ut. Vi har fått en priskartell där de stora samarbetar, tycker Susanna Alexius.

– Det är bra om Konkurrensverket granskar affären. Hittills har de inte granskat taxibranschen tillräckligt noga, anser hon.

För en månad sedan inledde en annan statlig myndighet en granskning av taxibranschen. Arbetsförmedlingen granskar sina egna bidrag till taxiförarnas löner efter alla varningar om fusk, överutnyttjande och därmed snedvriden konkurrens.

Målet är att utredningen ska bli klar i sommar.

Konkurrensrådet Maria Ulvensjö Baltatzis tror inte att Konkurrensverkets beslut påverkas av Arbetsförmedlingens granskning.

– Vi ska pröva om förvärvet får några effekter för konkurrensen. Vi talar om effekter som uppstår till följd av förvärvet, inte om situationen före, betonar hon.

Priset är hemligt. Senast i mitten av april ska Konkurrensverket bestämma om köpet ska godkännas eller om affären ska utredas vidare.

Fågelviksgruppen äger och förvaltar

• Skattebetalarna betalar varannan taxiresa. Fågelviksgruppen är störst på offentliga körningar med 98 procent av färdtjänsten i Storstockholm och ungefär hälften i Malmö och Göteborg. • Den nya USA-ägaren, HIG Capital med säte i Miami, Florida, har tillgångar värda 150 miljarder kronor. HIG Capital investerar i ”strategiskt utvalda och attraktiva tillväxtföretag” runt om i världen. • Fågelviksgruppen ägnar sig åt att ”äga och förvalta aktier i hel- och delägda dotterbolag samt bedriva konsultverksamhet inom ekonomi och finans.” Fågelviksgruppen kör inte taxi, utan befinner sig högst upp i näringskedjan. Säljare är Rolf Karlsson, som är ägare och vd för Fågelviksgruppen. • Mer än hälften av Fågelviksgruppens omsättning, 2,6 miljarder 2013, kommer från Storstockholm. Där ska landstinget handla upp färdtjänst för sisådär 1,3 miljarder om året utan sociala krav.