taxi2

Arlanda förra fredagen. Anslaget informerar om en tyst för Hasse Eklund, död i hjärtinfarkt vid 65 års ålder. Han körde färdtjänst åt Taxi Kurir. Hans änka anser att han jobbade ihjäl sig. Foto: PONTUS LUNDAHL

 

Alliansen i Stockholms läns landsting vill ha schysta villkor i färdtjänsten.

Men inte nu.

Först blir det slutrea på förare. I går beslutade landstinget om ännu en upphandling till lägsta pris.

Men i framtiden ska det bli schysta villkor.

– Schysta arbetsvillkor för taxiförarna ger resenärerna bättre kvalitet och bemötande i färdtjänsten. Rimliga villkor gällande pensioner och försäkringar för taxiförarna är en viktig del i arbetet inför framtida färdtjänstupphandling, skriver alliansen i ett tillägg till beslutet om den nya upphandlingen.

Men färdtjänstförarna får vänta i tre, fyra eller fem år. Då är det dags för nästa miljardupphandling. Då vankas avtalsförsäkringar och avtalspensioner.

Till dess är det den gamla, vanliga visan. Ackordslön, inga avtalsförsäkringar, ingen avtalspension, ingen minimilön och ingen 40-timmarsvecka för den som vill ha en anständig månadslön.

Gunilla Roxby Cromvall (V), landstingsråd i opposition, är inte imponerad av Alliansens löften om framtiden.

– Ett meningslöst tillägg. Vi krävde kollektivavtal. Det röstades ner. Sedan krävde vi schysta villkor tillsammans med S och MP. Det röstades ner av Alliansen, berättar hon.

Nanna Wikholm (S) är landstingsråd i opposition.

– Vällovliga formuleringar om framtiden, men det hjälper varken förarna eller färdtjänstens brukare nu – och inte efter den nya upphandlingen heller, säger hon.

Färdtjänstmarknaden i Stockholm är värd drygt 1,3 miljarder. Fågelviksgruppen, med Taxi Kurir och Taxi 020 som största varumärken, vann den förra upphandlingen och har någonstans runt 98 procent av marknaden.

– Risken är stor att det blir Fågelviksgruppen igen. Det kan leda till att vi slår ut hela taximarknaden i Stockholm. Då finns bara Fågelviksgruppen kvar som kan lägga anbud nästa gång. Det är vad som håller på att hända, säger Gunilla Roxby Cromvall.

Den andra stora aktören är Taxi Stockholm som har kollektivavtal och därmed högre kostnader. Det är till nackdel vid offentliga upphandlingar. I flera år kom intäkterna enbart från privatkunder och avtal med privata företag, men sedan den 1 mars har Taxi Stockholm ett litet avtal om skolskjutsar med Stockholms stad.

Det är värt 60 miljoner, småpotatis jämfört med färdtjänsten. Enbart färdtjänsttaxi går på mer än en halv miljard.

Schysta villkor i färdtjänsten var ett vallöfte från Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting i årets valrörelse. KD fick släppa löftet efter förhandlingar inom Alliansen.

I stället blev det ett papper om schysta villkor i framtiden.

Nästa upphandling kan dröja till 2020. Fyra år tidigare, i april nästa år, ska EU:s nya upphandlingsdirektiv implementeras i svensk lag.

Många tror att den nya lagen kommer att kräva schysta villkor vid upphandlingar.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) är inte tillgänglig för kommentar.