Tyst minut för taxikollegan
En taxiförare läser på fackets anslagstavla. Foto: PONTUS LUNDAHL
Taxiförare landet runt hedrade minnet av kollegan Hasse Eklund som dog i hjärtinfarkt vid 65 års ålder efter många och långa arbetspass i färdtjänsten.
Klockan tolv i dag höll taxiförare på Arlanda en tyst minut.
Fyra dagar tidigare hade allianspolitikerna i Stockholms läns landsting gjorde upp om att inte kräva schysta villkor i nästa upphandling heller. Det bäddar för att de usla villkoren i färdtjänsten består.
På torsdag fattar landstingets trafiknämnd det definitiva beslutet, men det är bara en formalitet. Det verkliga beslutet togs i måndags när M, C och FP körde över KD. Där rök förhoppningarna om avtalsförsäkringar och avtalspension för chaufförerna.
– Vi vill ha fast lön, arbetstidslagstiftningen ska följas, chaufförerna ska ha utbildning och trygghet i form av fasta villkor, säger Saied Tagavi.
I dag kör förarna på ackord i form av procent på varje inkörd krona. För att få ihop en anständig lön jobbar många mycket mer än 40 timmar i veckan. Bara ett fåtal av Taxi Kurirs och Taxi 020:s åkerier har kollektivavtal. Därmed saknar många förare avtalsförsäkringar och avtalspension.
Leif Andersson är ett undantag. Han driver ett åkeri som är anslutet till Taxi Kurir.
– Jag har kört taxi i 34 år och haft åkeri i 30 år. Jag har alltid haft kollektivavtal. En av mina anställda dog i akut leukemi. Hans fru fick 400 000 kronor från avtalsförsäkringen. Om han hade stannat kvar på samma åkeri som tidigare hade hon inte fått ett öre, konstaterar han.
Kollektivavtal är inget krav i nästa upphandling heller. Utgången förefaller given på förhand. Den som inte har kollektivavtal kan lägga billigare anbud. Och lägsta pris vinner.
– Politikerna borde kräva att alla som kör färdtjänst ska ha kollektivavtal. Det som inte har det borde inte få vara med och lägga anbud överhuvudtaget, tycker Leif Andersson.
• Göteborg kräver schysta villkor i färdtjänsten
Fågelviksgruppen som äger Taxi Kurir och 020 kräver inte kollektivavtal av anslutna åkerier. Åkaren Leif Andersson är ett undantag. Han har kollektivavtal. Foto: PONTUS LUNDAHL