Det blev inget av extravalet i mars och LO sparar 20 miljoner på utebliven politisk kampanj. Men arbetet med att påverka är ändå i full gång. LO:s politiska mål ska integreras i kommuner och landsting. Och inför vårbudgeten förs samtal med regeringen.

Elisabeth Brandt Ygeman, ansvarig valledare på LO under 2014.

Inför det planerade extravalet tog LO i från tårna. Styrelsen beslutade om att lyfta 20 miljoner kronor från fast kapital att använda till en ny valkampanj. Ledningen skulle bokas in på 120 arbetsplatsbesök och över 150 000 medlemmar väntades få ett telefonsamtal från LO.

Men så kom decemberöverenskommelsen och planerna sprack – ett positivt besked, enligt LO:s valledare Elisabeth Brandt Ygeman.

– Nu ska vi arbeta med det program vi tog fram till februari i fjol. Den budget som regeringen presenterade i höstas var till stor del kopplad till vår valplattform, nu gäller det att försöka påverka inför vårbudgeten, säger Elisabeth Brandt Ygeman som från och med nu övergår till att arbeta strategiskt med fackliga frågor på huvudkontoret.

LO:s valplattform innehöll krav på full sysselsättning, ett bättre och tryggare arbetsliv samt en bra och utvecklad välfärd.

– Vi inser att de förändringar som vi drev inte kommer att ske i lika snabb takt nu när alliansens budget röstades fram. Men vi kommer givetvis att försöka påverka regeringen och titta på hur det ser ut för oss ute i landet. Hur ska vi påverka kommuner och landsting?

Inför riksdagsvalet i höstas satte LO upp målet att minst 60 procent av LO-medlemmarna skulle rösta på Socialdemokraterna, en siffra som dock hamnade på 51 procent. Det var något lägre än vid valet 2010.

Arbetet med att påverka ska även fortsättningsvis ske lokalt. Ledningen fortsätter med arbetsplatsbesök, om än inte lika omfattande som det var tänkt inför extravalet.

– Det viktigaste nu är att se till hela mandatperioden. Vårt främsta mål i fjol var att få en S-ledd regering, vilket vi lyckades med, säger Elisabeth Brandt Ygeman.