inbotten

Jordbro, söder om Stockholm i dag på morgonen. Här samlas lastbilsförarna i dagens kortege. Foto: PONTUS LUNDAHL

358 fordon i kortege genom Göteborg, 336 fordon i Örebro och 280 lastbilar i kortege genom Stockholm. I dag deltog närmare 2 000 lastbilar i manifestationer i 13 städer i hela Sverige. Det kom fler än eldsjälarna bakom ”Här stannar Sverige” hade hoppats på.

– Det är helt otroligt vilken uppslutning vi har fått. Nu är jag glad som en prins, säger Freddy Welle, ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg och en av dem som samordnade aktionen i Göteborg.

Fordonen körde i tre kolonner genom Göteborg. Det blev en mäktig uppvisning. Freddy Welle berättar att när lastbilarna längst fram i en kolonn hade kommit till Stigs Center på Hisingen norr om centrum passerade de sista bilarna i samma kolonn Liseberg, söder om centrum.

”Här stannar Sverige” inleddes den 24 november i protest mot att en makedonsk förare som greps med falska bulgariska papper friades av Sundsvalls tingsrätt.

– Vi vill ha likhet inför lagen. Vi vill att politikerna och polisen ska ta i tu med utländska åkerier som kör olagligt i Sverige. Och vi vill att politikerna ska införa ett beställaransvar, berättar Freddy Welle.

I Stockholm räknade polisen till 280 lastbilar i kortege genom hela Stockholm från söder till norr och tillbaka.

– Uppslutningen var större än väntat. Vid alla broar och rondeller var det jättemycket folk ute. De hejade på oss, filmade och tog bilder, berättar Richard Breitholtz, samordnare i Stockholm.

Även i Jönköping var uppslutningen större än väntat. Johan Kullgren, en av dem som drog i gång ”Här stannar Sverige”, berättar att 164 bilar deltog i kortegen.

– Vi märkte att vi har stöd. Många gjorde tummen upp när vi körde förbi, säger han.

Lastbilar körde i kortege i 13 städer från Helsingborg i till Umeå i norr. Enligt lokaltidningarna var deltagandet nästan genomgående större än väntat. Så här såg det ut:

Karlstad 150 lastbilar, Linköping, Skövde och Helsingborg, omkring 120 bilar på varje stad, Halmstad och Borlänge, vardera 100 bilar, och Umeå 80 lastbilar i kortege. I Göteborg deltog en och annan personbil och en husbil. I Örebro följde 36 personbilar med 300 lastbilar i kortegen. Det saknas siffror från två städer, Varberg och Gävle.

Lastbilarna höll sig framför allt på de stora vägarna. Förarna var inte ute efter att ställa till trafikproblem. I Göteborg åkte tio lastbilar genom centrum. De övriga höll sig utanför. Den massiva uppslutningen gjorde att det ändå blev störningar i trafiken i några städer.

intopp

Hon stöder lastbilsförarna. Föraren Richard Breitholtz berättar att det stod folk på alla broar längs den flera mil långa kortegevägen och visade sitt stöd. Foto: PONTUS LUNDAHL

Beställaren ska ta ansvar

Beställaransvar betyder att den som beställer en transport ansvarar för att åkeriet som kör transporten följer lagar och regler.

Kravet på beställaransvar har ältats fram och tillbaka i riksdagens trafikutskott i flera år. Nu ska regeringen utreda beställaransvaret och se till att det införas så snabbt som möjligt. Det har riksdagen bestämt. Beslutet togs samtidigt som riksdagen gav polisen rätt att låsa lastbilens hjul om föraren bryter mot lagen.